تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

دریافت فایل
حجم: 8.26 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعه‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (به انگلیسی Sparking Plug) محول شده است. پس از مکش سوخت به داخل سیلندر و ترکیب آن با هوا شمع وظیفه دارد که با جرقه زدن عمل احتراق را آغاز و انرژی تولید کند. این انرژی سپس توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت درآمدن خودرو می‌شود.

شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق چینی، واشرها و غیره می باشد که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می گردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می گردد.

شمع خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

اجزای تشکیل دهنده شمع

اگر شمع خودرو نتواند در زمان درست جرقه زنی نماید و یا به طور کلی جرقه زنی نکند، در نتیجه بنزین فشرده شده در محفظه احتراق به به خوبی انفجار نیافته و در نتیجه سیلندرها به حرکت در نخواهند امد. از اینرو وظیفه این قطعه در موتور خودرو بسیار مهم بوده و باید نسبت به نگهداری آن اقدامات لازمه را انجام دهیم.

انواع شمع خودرو

شمع های خودرو همه به یک گونه طراحی نشده اند و دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام برای نوعی از موتور خودرو ساخته شده اند. دسته بندی شمع خودرو به صورت ذیل می باشد:

  • شمع سرد: که برای عملکرد در موتورهای با دمای بالا طراحی شده اند و دارای پایه های کوتاه می باشند تا سریعا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه زنی را کاهش دهند.
  • شمع گرم: که برایس عملکرد در موتورهای با دمای پایین طراحی شده اند و دارای پایه های بلندتری می باشند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه بتوانند رسوبات باقی مانده حاصل از احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.
  • شمع نیکلی: که جنس الکترودهای آن از آلیاژ نیکل می باشد و دارای طول عمر کوتاهی می باشند.
  • شمع پلاتینیومی: که جنس الکترود های آن از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بسیار بالایی هستند. اینگونه شمع ها توانایی تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و قادرند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.
  • شمع ایریدیومی: اینگونه از شمع خودرو نیز که الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم می باشد و دارای طول عمر بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیومی می باشند.
  • شمع های چند الکترودی: این گونه از شمع خودرو از چند الکترود منفی برخوردار می باشد که باعث طول عمر بسیار بالاتر می گردد. به علت اینکه هربار جرقه زنی باعث خوردگی قطب منفی می گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوش کرده و در نتیجه طول عمر بالاتری برای شمع خودرو ایجاد می نمایند.
شمع خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

نمونه ای از شمع چند الکترودی

نسل های مختلف شمع:

1.شمع های دارای هسته مسی   Copper core spark plugs

2.شمع های پلاتینیوم Platinum spark plugs

3.شمع های دوبل پلاتینیوم Double platinum spark plugs

4.شمع های ایریدیم Iridium spark plugs 

5.شمع های دوبل ایریدیوم   Double Iridium Spark Plugs

 

ویژگی هایی که یک شمع باید داشته باشد:

1.هدایت بالا
2.مقاوم  در برابر حرارت
3.جنس سخت 

 

شمع های مسی:(نیکلی)

 

شمع های متداول ارزان قیمت در بازار هستند.دارای هدایت بالا و مقاومت کم در برابر گرما هستند. طول عمر مفید ان ها 20،000 تا 40،000 کیلومتر است.شمع های مسی عملکرد خوبی به دلیل هدایت بالا دارند اما در دماهای بالا کارکرد مناسبی ندارند.زیرا با افزایش حرارت توانایی خوبی برای انتقال جرقه ندارند.شمع های مسی دارای الکترود مرکزی با پوشش نیکل برای تحمل درجه حرارت بالاتر طراحی میشوند.

 

شمع های پلاتینیوم:

پلاتینیوم بسیار شبیه ایریدیوم است رسانایی کم و نقطه ذوب پایین تری به نسبت ایریدیوم دارد .پلاتینیوم عنصری کمیابی بوده و به همین دلیل این شمع ها گران هستند.همانطور در شکل بالا میبینید جنس الکترود مرکزی و پلیت زمین یک جنس هستند اما در بعضی از شمع ها ممکن است برای هر یک از الیاژ خاصی استفاده شود.

 

دوبل پلاتینیوم و دوبل ایریدیوم:

این شمع ها دارای پلیت مرکزی و زمین یک جنس(ایریدیوم یا پلاتینیوم) یا از جنس  مخالف یکدیگر هستند که نمونه(پلاتینیوم) ان را در تصویر بالا مشاهده میکنید.ویژگی این شمع ها طول عمر بالای ان ها است.به طوری که گفته میشود عمر ان ها 4 برابر نسل اولیه شمع ها می باشد.بر طبق ادعا های شرکت سازنده تا 160000 کیلومتر نیز طول عمر ان ها اعلام شده است.

 

شمع های ایریدیوم:

اخرین نسل شمع ها ایریدیوم است. ایریدیوم به صورت خالص شکننده است و رسانایی کمی دارد اما به انجام فرایند ها یا ترکیب با الیاژ هایی کارایی ان را بالا می برند. در دمای بالا به خوبی عمل می کنند.چون دارای نقطه ذوب 1500 تا 2000 درجه سانتیگراد است.ایریدیوم شش برابر سخت تر از پلاتینیوم است و مقاوم تر در برابر خوردگی، نسبت به پلاتینیوم و سایر فلزات است. عمر کارکرد ان هابه طور متوسط بین 40،000 – 60،000 عمر که براساس ادعا های شرکت سازنده تا حدود 100000 هزار کیلومتر یا بیشتر مطرح شده است.

 

 

شمع های ایریدیوم دارای عملکرد بهتر و مسبب احتراق کاملتر در خودرو هستند که این خود کمک میکند موتور به نرمی کار کند.بدلیل نایاب بودن این عنصر به نسبت پلانتینیوم گران تر است. 

 

 شمع های ایریدیوم دارای نوک سوزنی هستند به همین دلیل دقت جرقه بالاتری داشته و نیاز به ولتاژ کمتری برای ایجاد جرقه در فاصله ایجاد شده دارند و بدلیل تمرکز ایجاد شده جرقه بهتری درفاصله(gap)ایجاد میشود.

 

مقایسه پلیت ها در شمع های چند الکترود،معمولی و ایریدیوم:

همانطور که مشاهده میشود.شمع های ایریدیوم جرقه متمرکز تر به دلیل الکترود سوزنی خود دارند و به نسبت بقیه شمع ها نیاز به ولتاژ جرقه کمتری برای احتراق دارند.

 

 

نکته ای دیگر که باید گفت این است که در شمع های سوزنی به دلیل الکترود سوزنی شکل و نازک،اثر انتقال حرارت محیط احتراق به الکترود  که تاثیر منفی در انتقال جرقه می باشد،کاهش پیدا می کند.

 

 

کربنی شدن شمع:

به واسطه طراحی سوزنی الکترود شمع های ایریدیوم و طراحی ساختار شمع الکترود، این شمع ها دوده کمتری جذب کرده به همین جهت طول عمر بالای دارند و در طی کارکردشان دوده بسیار کمتری به نسبت شمع های مسی معمولی جذب می کنند.در تصویر های زیر تفاوت 2 شمع در برابر دوده به تصویر کشیده شده است.

 

شمع معمولی:

 

شمع از جنس ایریدیوم:(الکترود تحت تاثیر دوده قرار نگرفته است)

 

 

ساختار طراحی ایریدیوم شرکت ngk:(برای رفع این مساله)

 

 

قضیه side gaping یا شمع های cutting spark plug ground strap :

این شمع های دارای پلاتین زمینی هستد که نصف حالت معمولی طول دارند و باعث ایجاد جرقه به صورت زاویه دار میشوند.طبق این پدیده احتراق به صورت کامل تری در محفظه ایجاد شده و سبب بهبود عملکرد خودرو می شود.این قضیه تا مدت ها یک راز بین دارندگان خودرو های ریس و تاریخچه ان به دهه 60 میلادی باز میگرده است.انجام این عمل برای خودرو های ریس که دارای تراکم بالا، دمای حرارتی بالا بوده و حجم سوخت بیشتری به سیلندر تزرق می کنند،مانند خودرو های دارای توربوبسیار مناسب است.این پدیده مسبب افزایش توان خودرو و مسافت پیموده شده به دلیل احتراق کامل تر خواهد بود.در حال حاضر اکثر شمع های جدید این طرح را بر روی شمع ها پیاده کرده اند.البته به دلیل گران بودن این شمع ها بعضی افراد به صورت دستی این کار را بر روی شمع های معمولی انجام می دهند.

 

تفاوت ظلاهری شمع معمولی و این شمع ها:

 

 

 

نحوه احتراق در شمع های side gaping:

به دلیل جرقه جانبی،احتراق سوخت کامل تر صورت میگیرد.

 

 

مقاومت داخلی شمع:

اکثر شمع ها دارای مقاومت داخلی حدود 5 کیلو اهم هستند این مقاومت برای سرکوب تداخل امواج الکترومغناطیسی و رادیویی جهت عملکرد صحیح سیستم های الکترونیکی خودرو در طراحی داخل شمع به کار رفته است.گرچه شمع های جدید با مقاومت کمتر به همراه قابلیت سرکوب کنندگی تداخل امواج الکترومغناطیسی تولیده شده اند.

 

انواع شمع از نظر طراحی:(شرکت Denso)

نوع A از نوع Racing و نوع D ،شمع ایریدیوم این شرکت است.

 

پلیت زمین:

پلیت های زمین ممکن است به صورت U شکل باشند مانند شکل زیر که سازندگان این شمع وجود ان را مسبب احتراق کامل تر می دانند. و اولین بار ان را شکل Denso به ثبت رساند.

 

نکته ای دیگر که در مورد شمع ها باید به ان توجه کرد وجود دیسک بر روی پلیت منفی است.وجود این دیسک کوچک سبب تمرکز بهتر جرقه و احتراق بهتر خواهد شد. نسل بعدی بعد از پلیت های معمولی U شکل،پلیت های دیسکی میباشند.

 

 

نمونه شمع Denso دارای دیسک زمین:(شمع های Twin-Tip)

این شمع ها با نام Twin-Tip یا به اصطلاح TT در محصولات Denso شناخته میشوند.

 

 

چند نمونه شمع های Racingشرکت ها:

شمع هایی که در خودرو های ریس استفاده میشوند به دلیل دور بالای ان خودرو ها تحت فشار های زیادی هستند. دما، فشار، ارتعاشات در محفظه احتراق بسیار زیادبوده(مخصوصا خودرو های دارای توربو) که در صورت استفاده از الکترودهای معمولی احتمال ذوب شدن الکترود وجود دارد.

 

شمع های Racing Iridium Denso :

ترکیب آلیاژ های Iridium-Rhodium  در تکنولوژی ساخت ان ها به کار رفته است،همانطور که می بینید طراحی کاملا متفاوتی نسبت به شمع های عمومی دارند.

 

 

شمع Autolite Racing Hi-Performance Spark Plugs:

در این شمع ها از الیاژ Yttrium به کار رفته است که تحمل حرارتی بالاتری دارند و مقاوم در برابر خوردگی هستند به همین دلیل برای خودرو های ریس کاربرد دارند.همانطور که میبینید به این شمع ها side gaping میگویند. گفته میشود مسبب احتراق کامل تر خواهند بود که در این مورد در اینده توضیح خواهم داد.

 

 

شمع NGK Racing:

از الیاژ gold-palladium بهره گرفته است. از نوع Angled ground strap type است.طبقه گفته های سازنده برای موتورهای ریس و دارای توربو  مناسب اند.نوع دیگری از شمع ها Semi-surface discharge هستند که به واسطه طراحی که دارند الکترود مرکزی ان مقاومت بیش تری دربرابر خوردگی و حرارت حاصل از احتراق دارد.

 

در شکل زیر کل محصولات NGK به تصویر کشیده شده است:

لیست شمع های NGK به همراه شماره مدل نمونه ،همانطور که می بینید شمع های چند الکترود نیز معرفی شده اند.

 

شمع های  BOSCH:

Platinum+4 Spark Plugs:

شمع های چند پلاتینه Bosch با طراحی جدید،جنس الکترود مرکزی ان از پلاتینیوم و پلیت های زمین از الیاژ Yttrium است.

 

 

 

Silver Spark Plugs:

جنس الکترود مرکزی ان ها از نقره است به همین دلیل مقاوم در برابر سایش بوده و جرفه بهتری را ارایه می کنند.

 

Super Plus Spark Plugs:

جنس الکترود مرکزی ان ها از Yttrium است. که تحمل درجه حرارت بالای دارد.

 

تفاوت شمع ها با توجه به جنس به کار رفته ان:

در تصویر زیر تفاوت شمع ها از نظر جنس و الیاژ به کار رفته و همچنین نقطه ذوب و طول عمر ان ها اشنایی پیدا می کنید.تصویر زیر دید کاملی در مورد انواع شمع به شما میدهد.وضعیت هر شمع از نظر جنس Center electrode (الکترود مرکزی)-Ground electrode(پلیت زمین)-Life time(طول عمر)-Melting point (نقطه ذوب) نشان داده شده است.

*توجه شود که طول عمر براساس شرکت سازنده متفاوت است.

تفاوت اتش جرقه یک شمع با الکترود مسطح معمولی و الکترود سوزنی از جنس ایریدیوم:

 

 

در جدول زیر مشخصات الیاژ ها ارایه شده:

همانطور که در جدول زیر میبینید.الیاژ ایریدیوم نقطه ذوب بالایی به نسبت پلانتینیوم،مس ونیکل دارد و همچنین هدایت خوبی به نسبت پلانتینیوم،نیکل، و هدایت کمتری به نسبت مس دارد.با توجه به جدول ،سختی ایریدیوم  از تمام الیاژ های مقایسه شده بیش تر است.

 

 

تاثیرات استفاده از یک شمع با کیفیت:

برخلاف انچه تصور دارید واقعیت اینست که شمع ها نمیتوانند قدرت موتور را 2 برابر کنند.اما میتوانند عملکرد موتور را بهبود ببخشند.

1.افزایش توان موتور (بین 1 تا 3 درصد)

2.پاسخ بهتر دریچه تراتل به دلیل راندمان بالاتر در احتراق سوخت که سبب بهبود عملکرد موتور می شود

2.کاهش الایندگی و مصرف سوخت به دلیل احتراق کاملتر

عیب یابی شمع خودرو

همانطور که دیدیم هر شمع دارای یک طول عمر خاص می باشد که پس از طی این مدت زمان باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. اما گاهی به دلیل ازدیاد رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و کثیف شدن آن و یا جرقه زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها، نیاز به تعویض شمع خودرو پیش از طی کردن طول عمر استاندارد خواهد بود. در این مواقع خودرو به خوبی کار نخواهد کرد و به نوعی دچار بدسوزی می گردد. درست کار نکردن یکی از شمع ها باعث می شود که سیلندر مربوطه سوخت را بطور ناقص بسوزاند و در نتیجه باعث افزایش آلایندگی و در نتیجه صدمه به قطعات موتور گردد.

شمع خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

نمونه از شمع خودرو

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

برای تشخیص خرابی شمع باید به علایم ظاهری آن توجه کرد.

در صورتی که علایم نشان از نقص در خودرو بدهند باید قبل از تعویض نقص فنی بر طرف شود.

 

۱: ترک روی چینی شمع به علت فاصله زیاد بین دو الکترود و عبور بیش از حد جریان برق

۲: شکستن چینی شمع به علت ضربه خوردن و نصب ناصحیح

۳: روغن زدن سر شمع به علت روغن سوزی موتور

۴: ذوب شدن الکترود به علت نامناسب بودن شمع برای بازه حرارتی خودرو

۵: آب زدن سر شمع به علت از بین رفتن واشر سر سیلندر یا خود سر سیلندر

۶: گچ گرفتن سر شمع به علت کیفیت پایین سوخت

۷: دوده گرفتن سر شمع به علت تنظیم نبودن میزان سوخت و هوا

عدم تعمیر و نگهداری کاربراتور

خطای سوزن انژکتور

خطای سنسور اکسیژن

الودگی فیلتر هوا

تاخیر در زمان احتراق و مناسب نبودن بازه حرارتی شمع

دریافت فایل
حجم: 2.9 مگابایت
توضیحات: با تشکر از اقای نوری
 

دریافت فایل نهایی
حجم: 1.98 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

روش های افزایش توان خودرو

روش های افزایش توان خودرو

زمانی که یک خودروی نو را مورد بررسی قرار می دهیم یکی از مهم ترین فاکتورها برای هر علاقه مند به خودرویی عدد قدرت خودرو است که معمولا با واحد اسب بخار و یا در برخی مواقع با واحد کیلووات نشان داده می شود. اما قدرتی که سازنده برای یک خودرو اعلام می کند در شرایطی است که خودرو نو است و تمامی قطعات آن کارایی بالایی دارند، بنابراین هر چقدر که از عمر خودرو می گذرد قطعات داخلی مستهلک شده و کارایی آنها کاهش پیدا می کند. این افت کارایی در عملکرد قطعات موتور به مرور زمان سبب کاهش قدرت تولیدی پیشرانه شده و همین مورد باعث می شود که خودرو دیگر آن عملکردی را که در روزهای اول خود داشت بعد از گذشت چند سال دیگر نداشته باشد. کارشناسان تخمین زده اند که به طور متوسط و در صورت استفاده متعارف از یک خودرو، هر سال ۱ اسب بخار از قدرت آن کم خواهد شد. با این حساب در ادامه می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا می توان اسب بخار یک خودروی قدیمی و کارکرده را به شرایط روزهای اول بازگرداند یا نه؟ در ادامه همراه ما باشید.

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک کننده

یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود. این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود. فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند.

هنگامی که ما پای خود را روی پدال گاز می فشاریم، دریچه هوا به موتور بازتر می شود و اگر هوای کافی به موتور نرسد، مطمئنا نمی توان از موتور انتظار قدرت بیشتری داشت. فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فرشدن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد.

فیلتر هوای اسپرت

فیلتر هوا نقش مهمی در رساندن هوا به محفظه احتراق خودرو دارد

کاهش وزن خودرو

هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، در نتیجه قدرت بیشتری برای حرکت دادن آن نیاز است. اگر خودروی شما سنگین است نمی توانید انتظار داشته باشید که به محض فشردن پدال گاز، بتوانید با سرعت فزاینده ای شروع به حرکت نمایید. اگر به خودروهای اسپرت و مخصوص مسابقات دقت کرده باشید، رانندگان این خودروها حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را نیز کاملا حذف می کنند تا خودروی آن ها سبک تر شود.

تغییر رینگ های آهنی به آلومینیوم سبک، تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی سوارخ دار، برداشتن ابزار و لوازم اضافه از صندوق عقب، تغییر جنس شیشه های اتومبیل و سایر موارد از این دست، از جمله روش هایی است که می توان وزن خودرو را کاهش داد.

وزن ایداه آل خودرو

خودرو سبک تر به معنی شتاب بیشتر است.

تغییر چیپ ست ECU

کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند. این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید. در شرایط معمول نیز می توانید از یک متخصص بخواهید تا این چیپ را دوباره برای شما تنظیم کند و شرایط اسپرت تری را به آن تحمیل کند تا در مواقعی که نیاز به قدرت و سرعت بیشتری دارید، ECU بتواند این میزان قدرت را با باز کردن دریچه های هوا، افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و سایر موارد، به خودرو کمک نماید.

ECU

تغییر چیپ ست ECU به مدل اسپرت، نقش مهمی در افزایش توان خودرو دارد.

تغییر سیستم اگزوز

اگزوز وظیفه خارج کردن هوای موتور را به بیرون دارد. معمولا در خودروهای معمولی، مسیر خروجی هوا از موتور تا سر اگزوز بسیار پیچ در پیچ طراحی می شود. این پیچ و تاب در اگزوز معمولا به خاطر کاهش میزان صدای خروجی از اتومبیل می باشد. اما همین پیچ و خم زیاد باعث می شود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت بخورد. در خودروهای اسپرت سعی می شود تا این مسیر حدالامکان صاف و بدون پیچ و تاب طی شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که صاف کردن تمام این مسیر بدون دانش اصولی، نه تنها باعث تقویت موتور خودرو شما نشده بلکه باعث صدمه زدن به آن نیز می گردد.

علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

کاتالیست در خودرو نیز که برای تصفیه هوای موتور در اگزوز تعبیه می شود، خود یک عامل مهم در کاهش شتاب و قدرت خودرو است که در خودروهای اسپرت معمولا از آن استفاده نمی شود. اما اگر علاوه بر مسابقات قصد استفاده از خودروی خود را در شرایط معمولی و در شهر نیز دارید، پیشنهاد می کنیم به جای حذف آن، از یک کاتالیست جدید و تمیز استفاده کنید تا بتواند با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کند.

اگزوز خودرو

همانگونه که فیلتر هوا در بخش ورودی هوا به موتور موثر است، اگزوز نیز در بخش خروجی هوای موتور بسیار نقش تاثیرگذاری در قدرت موتور دارد.

استفاده از توربو شارژ

سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور خودرو دارد. اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد. اگر خودروی شما بتواند سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را پشتیبانی کند، خواهید دید که چه گشتاور و قدرت فوق العاده ای به موتور القا می شود. این قطعات می توانند تا ۵۰ درصد قدرت موتور را افزایش دهند که یک عدد بسیار مناسب و شگفت انگیز می باشد.

توربو شارژر

اضافه شدن سیستم توربو شارژ به خودرو، می تواند تا ۵۰ درصد به قدرت خودرو بیافزاید.

حقه تایر

450px-Toe-in_example_5_degrees_positive
می‌خواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار می‌گیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آن‌ها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز می‌تواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعت‌سنج خودروی‌تان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کم‌وزن آن می‌توانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد!

هوای خنک ورودی

front-mount-intercooler
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت می‌گیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است (تراکم مولکولی بیشتری دارد) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر می‌شود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث می‌شود که احتراق سریع‌تر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را می‌توانیم از موتور بگیریم. در واقعیت می‌توانیم به افزایش 5 تا 7 اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید.

فروشگاه های لوازم یدکی برای افزایش توان خودرو را در سایت یدک چک جستوجو کنید.

دریافت فایل
حجم: 1.28 مگابایت
 

دریافت فایل
حجم: 3.36 مگابایت
 

دریافت فایل نهایی
حجم: 5.88 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

پلوس رنو

پلوس خودرو چیست؟

برای اینکه یک خودرو حرکت کند نیاز به یک منبع تغذیه همانند باتری و یا موتوری که به وسیله‌ بنزین، گازوئیل و گاز کار می‌کند، دارد. تا بتواند گشتاور لازم را به وجود آورد، حال این نیروی گشتاور بایستی به طریقی کنترل شده جهت حرکت آرام و تند شتاب گیری به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

جهت حصول این موضوع ابتدا گشتاور ایجاد شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ که مجموعه دیسک صفحه و بلبرینگ کلاچ را شامل می‌شود (در خودرو های محور جلو) به جعبه دنده (گیربکس) انتقال می‌یابد و بر حسب دنده‌های انتخابی سبک و سنگین نیرو از شفت خروجی گیربکس و دیفرانسیل به پلوس انتقال می‌یابد. ولی در خودروهای دیفرا‌نسیل عقب یا محرک عقب، گشتاور موتور به واسطه‌ میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق پلوس‌ها به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.

عملکرد پلوس ماشین اجزاء پلوس

الف:سرپلوس

این قطعه به چرخ خودرو به وسیله هزار خاری که دارد داخل هزار خاری دیسک چرخ رفته و توسط پیچ و خار محکم میشود.

سرپلوس
ب:مشعلی پلوس

این قطعه مستقیما به گیربکس خوردو متصل شده است و از یک سمت به سری پلوس جهت انتقال حرکت به چرخ ها

مشعلی پلوس
ج:گردگیر پلوس

گردگیر وظیفه دارد تا از ورود اجسام خارجی به محل های اتصال جلو گیری کند و همینطور نگهدارنده گریس برای روان کاری اتصلات است.


د:سه شاخه پلوس

این قط همان قطعه رابط بین اتصالات بوده که باعث انتقال نیرو و حرکت عمودی به چرخ داده

سه شاخه پلوس

ه:میل پلوس

این میله از دو سمت به وسیله سه شاخه پلوس به مشعلی پلوس و سر پلوس وصل شده و نیرو را منتقل میکند.

میل پلوس

از عواملی که سبب خرابی قطعه پلوس می‌شوند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- پارگی گردگیر وخشک کارکردن پلوس
۲- انجام حرکات ناگهانی Take off (ریختن ساچمه سه شاخه پلوس)
۳- شل بودن مهره‌ی اتصال به سر چرخ‌ها
۴- بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
۵- حرکت خودرو در شرایط پیچ جاده‌ای و پیوسته
۶- بالانس نبودن میله پلوس
۷- عدم وجود واسگازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
۸- انجام بکسل کردن‌های مستمر و خارج از ظرفیت

عوامل مشهود

از مواردی که می‌توان به خرابی پلوس‌ها پی برد و معمولاً مشهود است، باید به شنیدن صدای تق تق از سرچرخ‌ها هنگام دور زدن اشاره کرد، همچنین از دیگر موارد می‌توان به لنگی پلوس‌ها اشاره نمود که معمولاً در سرعت بالا در اتاق و یا دسته دنده لرزش ایجاد می‌نماید و گاهاً هنگام شل و سفت کردن گاز تقه نیز می‌زند.

برای رفع عیوب مرتبط با پلوس با توجه به اینکه این قطعه متشکل از چند قطعه کوچک دیگر نیز هست و در شرایط رانندگی همه به یک اندازه مستهلک می‌شوند، بهتر است از تعویض موردی اجتناب کرده و کل قطعه را تعویض کنیم چرا که برخی عیوب به صورت ظاهری قابل مشاهده نیستند و باعث خرابی زود هنگام و مجدد قطعه می‌شوند.

 

دریافت فایل
حجم: 11.6 مگابایت