تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

۳۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

بخاری خودرو چیست

بخاری خودرو چیست

بخاری ماشین هم به مانند کولر کاربرد زیادی دارد و تقریبا نزدیک به نیمی از سال مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو عیب یابی بخاری ماشین هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی از اوایل پاییز تا اوایل فروردین ماه سال بعد مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو چک کردن بخاری و عیب یابی آن بسیار پر اهمیت است. به طور معمول زمانی که می خواهیم از بخاری ماشین برای گرم کردن فضای داخل کابین استفاده نماییم، حداقل ۲-۳ دقیقه باید صبر کنیم تا موتور خودرو و آب رادیاتور به دمای بالا برسد. اما گاها دیده شده حتی بعد از یک ساعت روشن بودن موتور خودرو، بخاری ماشین گرمای کمی را به فضای کابین منتقل می کند. در این مطلب می خواهیم علت گرمای کم بخاری ماشین را بررسی نماییم.

روش کار بخاری خودرو

همانطور که می دانید موتور توسط آب خنک می شود در شکل زیر ساده شده ی این سیستم را مشاهده می کنید ، واترپمپ شماره 2 ، آب را داخل موتور شماره 1 می گرداند تا موتور خنک شود ، برای این منظور ، واترپمپ شماره 2 ، آب را از لوله شماره 3 به ترموستات شماره 4 می رساند ترموستات شماره 4 آب را به دو راه هدایت می کند. یک شاخه از این آب گرم شده را به لوله شماره 5 می دهد تا با گذر از رادیاتور و خنک شدن از طریق لوله شماره 6 به واترپمپ برگردد و مجددا به موتور خودرو برسد و آن را خنک کند که مربوط به سیستم خنک کاری موتور می شود. شاخه دیگر این آب گرم شده از موتور ، از طریق لوله 7 و گذر از قطعات 8 و 9 ، از لوله 10 به رادیاتور بخاری شماره 11 می رسد و سپس از طریق لوله 12 به واترپمپ و موتور بر می گردد. فن تهویه خودرو (شماره 13) با دمیدن به رادیاتور بخاری ، اتاق خودرو را گرم می کند.

 

قطعه 9 ، در تابستان که نیازی به بخاری نیست ، لوله را می بندد تا آب داغ بی خودی در اتاق خودرو جریان پیدا نکند.

قطعه 8 ، در زمستان ها کاربرد دارد ، همانطور که می دانید وقتی در زمستان داخل خودرو سرد می نشینید ، تا گرم شدن خودرو باد بخاری سرد می باشد ، قطعه شماره 8 تا گرم شدن خودرو ، با استفاده از برق خودرو آب لوله بخاری را گرم می کند تا راننده بتواند بلافاصله با روشن کردن خودرو از بخاری استفاده کند.

البته قطعات 8 و 9 در سیستم بخاری تمام خودروها موجود نمی باشد.

علت های گرمای کم بخاری ماشین

خرابی فن و یا دمنده بخاری

علت دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

کافی نبودن آب موتور

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

اشکال در دریچه های بخاری

یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری می شود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم می شود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمی شود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمی گیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز می گردد.

در اتومبیل هایی که دارای سیستم تهویه هوای اتوماتیک الکترونیکی می باشند یک موتور الکتریکی کوچک ، دریچه تنظیم هوا را باز و بسته می کند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است.

 باز ماندن ترموستات موتور

یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهدیعنی زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد. گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند. گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.

 پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده

 پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت می کند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته، پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه می شود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .

جرم گرفتن پروانه های واتر پمپ

جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث می شود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم می شود.  در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته می شود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش می دهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام می شود.

 

کولر خودرو چیست

کولر خودرو چیست

کولر خودرو از جمله تجهیزاتی است که شاید تا چند سال قبل بسیاری از خودروهای داخلی از آن بی بهره بودند و اندک خودروهای تولید داخل که مجهز به این آپشن بودند، به دلیل باورهای غلط رایج بین مردم بابت افزایش شدید مصرف سوخت و ضرر رساندن به موتور خودرو، از آنها استفاده خاصی نمیشد ولی حالا شما می‌دانید و می‌توانید که از کولر خودرو با سرمایه هر چه بیشتر و بهتری بهره ببرید.

امروزه شما هم دیده‌اید که حتی رانندگان حرفه‌ای نیز بعضا گرمای طاقت فرسا را به جان می‌خرند و از نعمت کولر خودرو که دارند بهره نمی‌برند. این قشر از رانندگان معمولا توجیهاتی برای خود دارند که از جمله آن افزایش شدید مصرف  بنزین، آسیب رسیدن به موتور خودرو و کاهش عمر خودرو از جمله این دلایل است. در ادامه به نحوه نگهداری، مصرف و افزایش کارایی و خنکی کولر خودرو می‌پردازیم

بخش های مختلف کولر خودرو           

بخش پرفشار

تقریباً تمام سیستم‌های تهویه‌ی خودرو یک حلقه‌ی بسته هستند و از دو بخش پرفشار و کم‌فشار تشکیل شده‌اند. بخش پرفشار نقطه‌ی آغاز سیستم تهویه از سمت پیشرانه به هوای خنک کابین است.

تهویه / کولر خودرو

کمپرسور

کمپرسور یا متراکم‌کننده (Compressor) یک پمپ بوده که از طریق تسمه به میل‌لنگ موتور خودرو متصل است. ماده‌ سردکننده (همان گاز کولر) در حالت گاز کم‌فشار به کمپرسور وارد و سپس متراکم می‌شود. پس از تحت فشار قرار گرفتن، این گاز به سمت کندانسور پیش می‌رود. لازم به ذکر است که کمپرسور فقط گازها را متراکم می‌کند و بر مایعات تأثیری ندارد. برای جلوگیری از جریان مایع در سیستم تهویه، قطعات بیشتری صرفاً برای حذف آب در سیستم نصب شده است که در ادامه بررسی می‌شوند.

تهویه / کولر خودرو

کندانسور

کندانسور یا چگالنده (Condenser) در اصل یک رادیاتور است و مانند رادیاتور خودرو کار می‌کند. در جریان تراکم گاز و ارسال به کندانسور گرما تولید می‌شود اما به‌دلیل وجود لوله‌های رادیاتور و جریان گرفتن در آن‌ها، ماده سردکننده که به حالت گاز بوده حالا به حالت مایع و سیال درمی‌آید. عملکرد کندانسور را مانند سرد شدن بخار و تبدیل آن به آب تصور کنید. خروجی کندانسور یک مایع متراکم شده و آماده‌ی خنک کردن کابین است.

تهویه / کولر خودرو

ریسیور درایر

قبل از ورود مایع متراکم شده به اواپراتور، باید از یک مخزن کوچک موسوم به ریسیور درایر (Receiver Dryer) یا خشک‌کننده عبور کرد. همانطور که از نام این قطعه مشخص است، ریسیور درایر با داشتن مواد شیمیایی خشک‌کننده به‌صورت دانه‌های زیر، هرگونه آب یا رطوبت موجود را جذب می‌کند. عملکرد این قطعه مانند بسته‌های کوچک درایر در جعبه‌های کفش است. شاید توجه کرده باشید که در جعبه‌ی کفش‌ها بسته‌های کوچک پر از دانه‌های کوچک قرار داده می‌شود تا رطوبت هوا گرفته شود. ریسیور درایر سیستم تهویه خودرو هم، با حذف آب موجود عمل می‌کند. در صورت حذف نشدن آب و تبدیل آن به کریستال‌های یخی، سیستم تهویه آسیب خواهد دید.

بخش کم‌فشار

تهویه / کولر خودرو

سوپاپ انبساط گرمایی

این سوپاپ یا شیر (TXV)، نقطه‌ی آغاز بخش کم‌فشار سیستم تهویه است که با لمس آن تبدیل گرما به سرما قابل تشخیص است. ماده سردکننده که حالا پس از عبور از ریسیور درایر یک سیال خالص است به سوپاپ انبساط وارد می‌شود تا فشار وارد بر ماده سردکننده کاهش یابد. این سوپاپ قابل تنظیم است و جریان ماده سردکننده را کنترل می‌کند. قابلیت تنظیم سوپاپ برای عملکرد باثبات سیستم تهویه ضروری است؛ همین مورد باعث خرابی اجزای مختلف سوپاپ انبساط در بلند مدت می‌شود. البته در برخی خودروها به‌جای سوپاپ از یک لوله‌ی کوچک روزنه‌دار استفاده شده است اما عملکرد هر دو قطعه یکسان است و در انبساط گرمایی سیال و کاهش فشار قبل از ورود به اواپراتور خلاصه می‌شود. تفاوت مهم این دو قطعه این است که لوله‌ی روزنه‌دار جریان سیال را ثابت نگه می‌دارد، اجزای محرک ندارد و در بلند مدت با تشکیل رسوب و مسدود شدن روزنه‌، کارایی خود را از دست می‌دهد. سیستم‌های تهویه مجهز به لوله‌ی وزنه‌دار، به‌صورت خودکار خاموش و روشن می‌شوند تا جریان ماده سردکننده به اواپراتور را تنظیم کنند.

تهویه / کولر خودرو

اواپراتور

تبخیرکننده یا اواپراتور (Evaporator) بخش مهم سیستم تهویه است که برخلاف دیگر قطعات، در خارج از فضای اصلی کاپوت، مهمولاً پشت داشبورد سرنشین جلو نصب شده است. اواپراتور با داشتن لوله‌های پیچی و چند تیغه ظاهری مانند رادیاتور دارد اما عملکرد آن جذب گرما است نه پخش آن. ماده سردکننده در حالت سیال سرد و کم‌فشار (دمای ایده‌آی صفر درجه‌ی سلسیوس) به اواپراتور وارد می‌شود؛ سیال منجمد نمی‌شود اما نقطه جوش آن بسیار پایین است.  حرارت موجود در کابین برای به‌جوش آمدن R-134a موجود در اواپراتور کافی است تا دوباره به حالت گازی تبدیل شود. با تبدیل ماده سردکننده به گاز، ظرفیت جذب حرارت در آن بالا می‌رود. گاز ایجاد شده از اواپراتور گرما و رطوبت کابین را به خود جذب می‌کند و پس از خنک شدن هوا با وجود فن، هوای مطبوع و سرد به فضای داخلی خودرو دمیده می‌شود. پس از این ماده سردکننده که حالت گاز دارد به کمپرسور برمی‌گردد تا این چرخ دوباره از سر گرفته شود.

تهویه / کولر خودرو

در سیستم‌های تهویه مجهز به لوله روزنه‌دار، بین اوپراتور و کمپرسور یک مخزن کوچک ذخیره وجود دارد. در این سیستم‌ها گاهی سیال، بیش از اندازه به اواپراتور وارد می‌شود و به‌طور کامل تبخیر نمی‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کمپرسور نمی‌تواند مایعات را متراکم کند؛ مخزن بین اواپراتور و کمپرسور مایعات اضافه را قبل از ورود به کمپرسور ذخیره می‌کند تا جریان روان سیستم مختل نشود. همانطور که اشاره شد، اواپراتور رطوبت کابین را هم از بین می‌برد که خود عامل مهمی در هوای سرد فضای داخلی محسوب می‌شود. علاوه بر این، گرده‌ها و هر چیز دیگر معلق در هوای کابین به اواپراتور وارد می‌شود. گاهی اوقات در هنگام روشن بودن سیستم تهویه و توقف خودرو، قطره‌های آب از کاپوت چکیده می‌شوند که معمولاً مربوط به اواپراتور بوده و جای نگرانی نیست.

دریافت فایل
حجم: 7.82 مگابایت
 

سانروف خودرو چیست و انوان سانروف

سانروف خودرو چیست و انوان سانروف

انوع مختلف سانروف خودرو را بشناسید

اگر از طرفداران دنیای خودرو باشید، به احتمال زیاد تا به حال نام سانروف خودرو به گوشتان خورده باشد. ولی آیا می‌دانستی که سانروف هم انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد متفاوت به کاربر ارائه می‌دهد؟ با ما همراه باشید تا نگاهی به سانروف خودروها بیاندازیم و با انواع آن آشنا بشویم. بعد از نگاهی مختصر به تعریف سانروف و تاریخچه آن، 5 مورد از انواع سانروف را به شما می‌گوییم.

 

سانروف خودرو چیست؟

سانروف یا همان سقف شیشه ای خودرو، قطعه‌ای است که علاوه بر زیبایی، به منظور ورود جریان هوا  و عبور نور بیشتر به داخل اتاق خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی‌که این قطعه دارای یک پنل شیشه ای متحرکی است، به سرنشینان خودرو اجازه می دهد تا با تنظیم آن در زاویه مورد نظر، جریان عبور هوا و میزان نور داخلی خودرو را تغییر دهند.

 

سانروف اولین بار توسط چه شرکت و خودرویی مورد استفاده قرار گرفت؟

سوال خیلی خوبی است! در جواب باید بگوییم که اولین بار این شرکت NASH MOTOR بود که سانروف را به عنوان یک قطعه سفارشی در سال ۱۹۳۷  معرفی نمود. بعد از اختراع این امکان، شرکت فورد در سال ۱۹۷۳  این قطعه را وارد خط تولید خود کرد. سانروف‌ها از لحاظ نحوه مکانیزم عملکرد به دو گروه دستی و الکتریکی تقسیم می‌شوند. دسته اول فاقد موتورالکتریکی و دسته سیم و قطعات الکترونیکی است و عملکرد آن کاملا بصورت دستی انجام می‌شود. اما در نوع الکتریکی آن، کنترل کلیدهای مربوطه، باعث باز یا بسته شدن سانروف خودرو می‌شود.

اما حالا که کامل متوجه شدید که سانروف در خودرو چیست و چه کاربردی دارد، اجازه دهید با یکدیگر نگاهی به انواع مختلف سانروف بیاندازیم.

 

سانروف پاپ  آپ  (Pop-Up):

 

سانروف پاپ آپ خودرو

 

در این نوع از سانروف، پنل سانروف می تواند بطور کلی از روی سقف برداشته شود که دراین حالت سقف کاملا به اندازه پنل مربوطه باز می‌شود . همچنین این پنل می تواند بر روی سقف خودرو قرار گیرد و با آن زاویه‌ایرا  بسازد که از طریق آن هوا وارد کابین خودرو شود. بعلت لزوم تغییرات در تزئینات داخلی سقف, نصب آن در خط تولید آسانتر و به صرفه تر از نصب به صورت After market   انجام می‌شود.

 

 سانروف جمع شونده (Folding):

 

سانروف جمع‌شونده خودرو

 

در این نوع از سانروف، پنل شیشه ای مابین سقف فلزی خودرو و تزئینات داخلی خودرو (زیر سقف) قرار می گیرد. لذا پنل می تواند بطور کامل به عقب رفته و از بیشترین فضای برش خورده روی سقف جهت عبور هوا بهره گیری گردد. عملکرداین سانروف نیز از نوع الکتریکی می باشد.

قطعه سانروف ممکن است به عنوان یک تجهیز اصلی (OEM) درخط تولید توسط شرکت سازنده خودرو، بر روی خودرو نصب گردد و یا همچنین امکان دارد بر حسب سفارش مشتری توسط شرکت های ذیصلاح به عنوان یک قطعه سفارشی به صورت AFTER MARKET  بر روی خودرو نصب گردد.

شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو( آپکو) در راستای مرتفع نمودن نیاز مشتریان محترم برای نصب سانروف، پس ازانجام بررسی های لازمه، محصول سانروف COCO را جهت نصب بر روی خودروهای خانواده ، ۲۰۶ ،۲۰۷   و رانا به مشتریان محترم معرفی و عرضه می نماید.

لازم به ذکر است با توجه به اهمیت نصب این قطعه، در حال حاضر نصب سانروف در شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو زیر نظر کارشناسان ذیربط و با تحویل برگه تایدیه نصب به مشتری انجام می شود . شرکت آپکو تنها مرجع ذیصلاح از سوی شرکت مادر برای نصب این قطعه به صورت AFTER MARKET  و با حفظ گارانتی خودرو می باشد و بدیهی است نصب سانروف در مراکز متفرقه ,ضمن ایجاد عوارض جانبی احتمالی برای خودرو ,گارانتی را نیز باطل نموده و همچنین هنگام فروش خودرو معضلاتی را برای دارنده خودرو به وجود خواهد آورد.

 

 سانروف پانورامیک (Panoramic) :

این مدل از سانروف ها جدیدا اختراع شده اند که از دو پنل شیشه ای بزرگ تشکیل می شوند و سرنشینان جلو و عقب رو جداگانه می توانند از آن استفاده کنند.

 

سانروف داخلی  (In-Built):

 

سانروف داخلی خودرو

 

سانروف هایی که پنلشان وارد سقف اتومبیل می شود را سانروف داخلی می‌گویند. در قدیم این نوع سانروف‌ها فلزی و همرنگ بدنه رنگ طراحی می‌شدند؛ ولی امروزه جنس این گونه سانروف‌ها از شیشه است.

 

سانروف اسپویلر (Spoiler):

 

سانروف اسپویلر خودرو

 

در این نوع از سانروف، ضمن آنکه پنل شیشه ای می تواند با سقف خودرو جهت ورود هوا دارای زاویه باشد، همچنین می تواند به مقدار محدودی به سمت عقب خودرو حرکت نموده و باز شود. میزان باز شوندگی توسط کلیدهای فرمان قابل کنترل می باشد. این سانروف ها از نوع الکتریکی بوده و برای خودورهای با سقف کوچک مناسب می باشند.

حالا که با انواع سانروف آشنا شدید و فهمیدید که هر کدام چه ظاهر و کاربردی دارند، در هنگام خرید خودرو دیگر هیچ سوالی پیرامون نوع سانروف پیش نمی‌آید.

فایل سالید ورک مجموعه دنده خورشیدی

دریافت فایل نهایی
حجم: 1.42 مگابایت
توضیحات: تمام قطعات به صورت جدا طراحی شده و در فایل نهایی اسمبل شده اند.

جهت انجام پروژه های مشابه با شماره تلفن 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

شکل سالید کمک فنر خودرو

دریافت فایل نهایی
حجم: 7.49 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی

تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی

موتور های بنزینی و دیزلی هر دو توسط احتراق داخلی کار می کنند، اما روش های کارشان کمی متفاوت است. در یک موتور بنزینی، سوخت و هوا به یک سیلندر فلزی کوچک تزریق می شود. پیستون مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند و آن را به حالت انفجار در میآورد، و یک جرقه الکتریکی کوچک از یک کلید اتصال آن را آتش می زند که باعث می شود مخلوط  منفجر و برق تولید شود ، پیستون را به پایین سیلندر هل دهد و (از طریق میل لنگ و چرخ دنده ها) چرخ ها را بچرخاند.

موتورهای دیزلی نیز به همین ترتیب کار می کنند، اما ساده تر. اول، هوا به داخل سیلندر وارد می شود و پیستون آن را فشرده می کند - اما خیلی بیشتر از موتور های بنزینی  در یک موتور بنزینی، مخلوط سوخت و هوا در حدود یک دهم از حجم اصلی آن فشرده می شوند. اما در یک موتور دیزل ژنراتور، هوا در حدود 14 تا 25 برابر فشرده می شود. اگر تا به حال چرخ یک دوچرخه را باد کرده باشید، متوجه شده اید که تلمبه داغتر شده است. دلیلش این است که فشرده سازی گاز، گرما تولید می کند. حال تصور کنید وقتی هوا 14-25 بار بیشتر از  معمول فشرده می شود، چه میزان حرارتی تولید می شود. و حرارت زیاد باعث می شود هوا معمولا تا 500 درجه سانتی گراد (1000 درجه فارنهایت) و گاهی اوقات حتی بیشتر داغ شود. وقتی هوا فشرده شد، غباری از سوخت به درون سیلندر (در موتور های جدید) توسط یک سیستم تزریق سوخت الکترونیکی اسپری می شود. (مقدار سوخت تزریق شده بستگی به این دارد که راننده بخواهد موتور چه میزان قدرتی تولید کند.) هوا به حدی داغ است که سوخت بدون نیاز به شمع، فورا مشتعل و منفجر می شود. این انفجار کنترل شده باعث می شود پیستون به خارج از سیلندر هل داده شود، و قدرت ایجاد شده وسیله نقلیه یا ماشینی که موتور دیزل ژنراتور در آن نصب شده است را به حرکت درآورد. وقتی پیستون به داخل سیلندر برگردد، گازهای خروجی از اگزوز خارج می شوند و این فرایند دوباره تکرار می شود - صد یا هزار بار در دقیقه

خروجی قدرت: اسب‌بخار در مقابل نیروی گشتاور

هر دو موتورهای بنزینی و دیزلی بر اساس اسب‌بخار و نیروی گشتاور اندازه‌گیری می‌شوند. اسب‌بخار برای اندازه‌گیری قدرت است در حالی که نیروی گشتاوری، نیروی چرخشی موتور را در خط رانندگی اندازه‌گیری می‌کند. هرچه مقدار هر دو آن‌ها زیاد باشد بهتر است. اما اگر اسب‌بخار بسیار بیشتر از نیروی گشتاوری باشد، وسیله نقلیه شما با سرعت کم شروع به کار می‌کند. این نیروی گشتاوری است که باعث حرکت می‌شود که به همین دلیل است که موتورهای دیزلی در کامیون‌های بزرگ استفاده می‌شود. بسیار مناسب برای اجسام سنگین است به این دلیل که دارای نیروی گشتاوری زیادی هستند. اما موتورهای دیزلی خیلی فعالیت زیادی ندارند بنابراین اسب‌بخار کمتری نسبت به موتورهای گازی خواهند داشت که به این دلیل است که خودروهای اسپرت زیادی با موتورهای دیزلی وجود ندارند.

آنچه که تولیدکنندگان خودرو متوجه شده‌اند این است که رانندگان علاقه‌مند به نیروی گشتاوری هم در پیکاپ‌ها و هم در خودروها هستند. گام برداشتن در راستای خودرو بنزینی و خودرو پرقدرت دیزلی، به سرعت در حال پیشرفت است. با کمک یک انتقال توانمند، موتورهای دیزلی جدید نیز می‌توانند با سرعت حرکت کنند. از آنجایی که موتورهای دیزلی مانند خودروهای بنزینی ناگهان به سرعت بالا نمی‌رسند، مشکل بزرگی برای بسیاری از مردم به شمار نمی‌آید چرا که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قدرت دنیای واقعی (نیروی گشتاوری)، شتاب و مسافت پیموده‌شده مناسبی را داشته باشند.

قابلیت اطمینان

موتور دیزلی

موتورهای دیزلی بسیار سخت و بادوام ساخته می‌شوند زیرا از احتراق فشرده استفاده می‌کنند، این نوع احتراق در یک موتور بنزینی به سرعت می‌تواند آن را از بین ببرد. همچنین به دلیل آنکه از خانواده اسب بارکش هستند، قابل اعتمادند و به نگهداری کمتری نیاز دارند. از گذشته این موتورها با وزن یک تُن تعریف می‌شده‌اند اما اکنون با روش‌های جدید تولید، وزن یک موتور دیزلی به‌شدت کاهش یافته و  وزن این موتورها عموما برابر با وزن موتورهای بنزینی شده است.

یک موتور دیزلی، ساده‌تر از یک موتور بنزینی است به همین دلیل به شمع  و سیستم الکتریکی مرتبط با آن احتیاج ندارد. در حال حاضر خودروها و SUVها می‌توانند موتورهای دیزلی و عملکردی مشابه موتورهای بنزینی داشته باشند اما با مسافت پیموده‌شده اضافی و اعتبار یک موتور دیزلی. به‌طورکلی یک موتور دیزلی دوام بیشتری نسبت به موتور بنزینی خواهد داشت که بر این اساس است که چند ساعت یا چند مایل می‌تواند قبل از این که به یک سرویس اساسی نیاز داشته باشد طی کند. بنابراین هزینه‌های تعمیر کمتر و عموما سوا از موتور دیزلی هستند.

آلودگی

آلودگی یک از دلایلی است که موتورهای دیزلی در گذشته برای رقابت در بازار جدید خودرو به‌خصوص در زمان پیدایش Dieselgate دوره سختی داشته‌اند. اما فناوری به سراغ این مشکل آمد و حالا موتورهای دیزلی بسیار پاک‌تر نسبت به گذشته هستند. این موضوع مربوط به وسیله نقلیه‌های بزرگ، پیکاپ‌ها و خودروها است اگرچه دیزل‌ها هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی آلوده‌تر هستند که به این دلیل است که به تمیزی بنزین نمی‌سوزد. تمام آن دود سیاه که از لوله اگزوز تا دهه‌ها خارج می‌شد، شامل مقدار زیادی دوده بوده که با سوختن گوگرد موجود در سوخت دیزل به وجود می‌آمد. اما بیشتر گوگرد از سوخت دیزل جدید خارج شده است و فیلتراسیون بیشتر این سوخت دیزلی در بعضی از اتومبیل‌ها باعث شده است که در رده‌بندی وسیله نقلیه‌های پاک به‌شمار بیایند.

بسیاری از خودروهای دیزلی از یک افزودنی مجزا به نام DEF (همچنین به اسم AdBlue) استفاده می‌کنند. AdBlue یک افزودنی مایع بر اساس اوره است که در یک مخزن کوچک در جلوی خودرو قرار دارد و برای پاک‌سازی بیشتر اگزوز دیزلی مورد استفاده است.

آلودگی صوتی

بیایید با این موضوع مواجه شویم. خودروهای دیزلی اولیه صدایی درست مانند کامیون‌ها داشتند. اصلا اهمیتی نداشت حتی اگر یک ستاره Mercedes-Benz روی کاپوت خودرو وجود داشت و به  ۵۰mpg می‌رسید، هنوز صدایی شبیه یک کامیون کوچک در هنگام شروع به کار را داشت. اما بار دیگر فناوری جدید به این شکایت رسیدگی کرد. آلودگی صوتی که همیشه همراه با دیزل‌های قدیمی بوده و همچنین ابری از دود سیاه که زمانی که خودرو استارت زده می‌شد ظاهر می‌شده از بین رفته است. از نگاه بیشتر وسیله نقلیه‌های مسافری دیزلی، تجربه رانندگی لزوما مشابه خودروهای گازی است. برای بیشتر مردم، اگر به آن‌ها گفته نمی‌شد که در یک خودرو دیزلی بوده‌اند، آنها احتمالا متوجه این موضوع نمی‌شدند.

پس بطور خلاصه:

–  اتومبیل بنزینی کارآمدی سوخت کمتری دارند.
– موتور بنزینی نیاز به نگهداری کمتری دارد.
– ماشین بنزینی از مقبولیت بالاتری برخوردار است، اما با نوآوری CRDI، خودرو های دیزلی بسیار به رقابت نزدیک شده اند.
– صدا در اتومبیل های بنزینی کمتر از خودروهای دیزلی است.
– هر دو برای یک عمر استفاده ساخته شده اند.
– اتومبیل دیزلی جدید پرهزینه هستند، اما صرفه جویی در دراز مدت با بهره وری سوخت بالاتر را به همراه دارند.

ترمز ABS چیست

ترمز ABS چیست

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS اولین بار در سال ۱۹۳۰ در هواپیما ها مورد استفاده قرار گرفت و با ورود آن تحول بزرگی در صنعت هوانوردی به وجود آمد. پس از آن در سال ۱۹۷۵ این سیستم در کامیونهای سنگین برای کاهش تصادفات در جاده های لغزنده استفاده شد و در سال ۱۹۸۰ سیستم ABS وارد صنعت خودرو سازی شد.

یکی از مهمترین بخش های ایمنی خودرو سیستم ترمز است که مخصوصا عملکرد آن در جاده های لغزنده اهمیت زیادی دارد. متوقف کردن خودرو در جاده های لغزنده کاری خطرناک و دشوار است که در این شرایط سیستم ترمز ضد قفل یا ABS به کمک سیستم ترمز و راننده می آید.

 ترمز ABS ، در واقع سیستمی است که به خودرو این امکان را می‌دهد که بدون قفل شدن چرخ‌ها، متوقف شود. سیستم ترمز ABS به شکلی است که از قفل ماندن چرخ‌ها در زمان ترمزگیری جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث می‌شود کنترل خودرو به هنگام ترمز کردن از حالت پایدار خارج نشود. از مزیت‌های سیستم ترمز ضد قفل یا ABS می توان به توقف سریع‌تر و فرمان‌ دادن خودرو در هنگام ترمزگیری اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS

 

به‌ طور کلی سیستم ترمز ضد قفل از چهار بخش تشکیل شده است:

  • سنسورهای سرعت

  • پمپ

  • سوپاپ‌ها

  • کنترل‌کننده

به عنوان مثال وظیفه پمپ، بازگرداندن فشار در سیستم پس از کاهش دادن فشار توسط پمپ است.

نحوه عملکرد سیستم ترمز ABS

 

سیستم ترمز‌های ABS  با الگوریتم‌های مختلف و در مدل‌ها و برندهای متفاوت موجود است. در سیستم ترمز‌های ABS چرخ‌ها به حسگر‌هایی متصل هستند و زمانی که ترمز می‌کنیم این حسگر‌ها فشار پیستونی را بر روی ترمز خودرو کم می‌کنند و با کم کردن قدرت ترمز، از فشار وارده برروی چرخ ها می کاهد و در نهایت این امکان در چرخ‌ها به وجود می‌آید که دوباره حرکت کنند. در شرایط عادی، حدود پنج ثانیه‌ طول می‌کشد تا یک خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر به حالت سکون کامل برسد اما یک چرخ قفل ‌شده در کمتر از یک ثانیه متوقف می شود.

وقتی ترمز ABS فعال می شود شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که دلیل آن باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است که در برخی از ترمزهای ضد قفل، تا ۱۵ بار در ثانیه این اتفاق تکرار می شود.

انواع ترمزها ABS

ترمزهای ضد قفل انواع مختلفی دارند که انواع آن براساس تعداد حسگرها و کانال‌ها مشخص می شوند :

ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار سنسور سرعت: در این نوع سیستم ترمز برای هر چرخ، سنسور و سوپاپ جداگانه‌ای تعبیه شده که با این روش، هر سنسور، هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا بیشترین نیروی اصطکاک به هر چرخ وارد شود.

سه کانال و سه سنسور: از این نوع ترمز بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب تنها یک حسگر و یک سوپاپ در نظر گرفته شده است که روی محور عقب قرار دارد.

یک کانال و یک سنسور: این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل دیده می شود که یک سوپاپ و یک سنسور برای کنترل دو چرخ عقبی در محور عقب تعبیه شده است.

علل ضعیف کارکردن سیستم ترمز ABS نسبت به خودرو مشابه

  1. خراب شدن پمپ اصلی ترمز
  2. خرابی پمپ ABS
  3. خرابی سنسور ABS
  4. ایراد فنی در بوستر ترمز
  5. هوا گرفتن روغن ترمز در سیستم ترمز
  6. جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل کهنه شدن آن و یا گذشتن تاریخ مصرف آن
  7. آغشته شدن لنتها یا دیسکها به روغن و یا گریس و کاهش اصطکاک
  8. لاغر شدن دیسک ترمزها در طول زمان
  9. رگلاژ نبودن کاسه ترمزها

همه چیز در مورد لنت ترمز

همه چیز در مورد لنت ترمز

خودروها برای توقف از نیروی اصطکاک استفاده می‌کنند و در سیستم ترمز خودرو، ایجاد نیروی اصطکاک به عهده لنت‌های ترمز است. این لنت‌ها زمانی که راننده پدال ترمز را فشار دهد روی دیسک‌ها قرار می‌گیرد و به آن فشار می‌آورند. نیروی اصطکاک تولید شده باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و در نهایت توقف کامل خودرو می‌شود. قدمت لنت ترمز تقریبا به اندازه قدمت خودرو است، اولین لنت ترمزها در سال ۱۹۰۲ توسط فردی به نام فردریک لکنستر اختراع شد. خودروهای قدیمی‌تر از لنت کفشکی استفاده می‌کردند و خودروهای امروزی تقریبا همه به لنت دیسکی مجهز هستند.

انواع مختلف لنت ترمز

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی

در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آنها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.

مواد سازنده پس از مخلوط شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می‌دهند. سپس پرس پخت انجام می‌گیرد، که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل می‌شود.

بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب می‌خورد و به ضخامت استاندارد رسانده می‌شود. سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شوند.

انواع مختلف لنت ترمز

لنت ترمزی که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد را در حالت کلی می‌توان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونه‌های چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض لنت ترمز است.

۱. لنت ترمز ارگانیک

نخستین گروه از نمونه‌های چهار گانه لنت ترمزهایی هستند که از حالت ارگانیک برخوردار بوده و در آنها شاهد استفاده از فلز نیستیم. لنت ترمزهای ارگانیک به طور معمول ارزان ‌قیمت‌ترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شوند و در عین حال عمر کوتاه‌تری هم نسبت به سایر انواع لنت ترمز دارند.

۲. لنت ترمز کم فلز

دومین نوع شناخته شده از لنت ترمزهای موجود در بازار نمونه‌هایی هستند که در تولید آنها درصد ناچیزی فلز به کار رفته است. از همین رو این نوع خاص از لنت ترمز را با نام لنت ترمز کم فلز می‌شناسند. اگرچه عمر لنت ترمز کم فلز از لنت ترمز ارگانیک بلندتر است اما سر و صدای آن هنگام کار کردن نیز به همان نسبت بیشتر است.   

۳. لنت ترمز نیمه فلزی

در تولید لنت ترمزهای نیمه فلزی از درصد بیشتری فلز نسبت به نمونه‌های ارگانیک و کم فلز استفاده شده است. از همین رو معمولا زمان تعویض لنت ترمز فلزی از دو نوع دیگر یاد شده بلندتر است. در واقع این نوع خاص از لنت ترمز عمر طولانی‌تری نسبت به همتایان خود دارد.

۴. لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمزهای نیمه فلزی هر چقدر هم که بادوام باشند و از مقاومت بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های لنت ترمز بهره ببرند از نظر کیفیت و طول عمر به لنت ترمزهای سرامیکی نمی‌رسند. در واقع زمان تعویض لنت ترمز در نمونه‌های سرامیکی تا حد قابل ملاحظه‌ای بالاتر از سایر انواع لنت ترمز قرار دارد. با این حال قیمت این نوع خاص از لنت ترمز نیز با توجه به کیفیت آن بالا است. بنابراین می‌توان گفت که طول عمر و میزان قیمت لنت ترمز سرامیکی بیش از هر نوع لنت ترمز دیگری است.

لنت ترمز خوب

 

تولید لنت ترمز

در همه تولید لنت دو پروسه عمده را وجود دارد:

  1. ساخت کفشک
  2. ساخت لقمه لنت

کفشک

کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده, شکل متفاوتی دارد.

لقمه لنت

لقمه عامل اصطکاکی است که با دیسک یا درام درگیر میشود.

 

انواع لنت ترمز

  1. لنت کفشکی: لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند.
  1. لنت دیسکی: که نسبت به لنتهای کفشکی حائز مزایایی هستند.

نشانه های تعویض لنت ترمز

1-چراغ هشدار : این چراغ روی داشبورد قرار دارد و با روشن شدن این چراغ حداقل یک جفت لنت شما نیازمند تعویض است.

البته همه‌ی خودرو ها این ویژگی را ندارند.

2-صدای سوت کشیدن یا خرخر کردن : اگر هنگام ترمز کردن صدای خرخر یا سوت کشیدن به گوشتان خورد بدانید لنت‌هایتان تمام شده و همچنین نیز به دیسک ترمز فشار زیادی وارد می‌شود.

3-کشیده شدن فرمان خودرو : هنگامی که ترمز می‌کنید ممکن است فرمانتان به طرفی کشیده شود یکی از علل این امر تمام شدن لنت‌ها است.

4-لرزش پدال ترمز خودرو : ممکن است هنگامی که ترمز می‌کنید پدال ترمز شروع به لرزیدن کند.

در این حالت باید بدانید که لنت‌های شما سوخته اند و نیاز به تعویض هرچه سریع تر دارد.

5-بررسی چشمی : زمانی که لنت‌ها را نگاه می‌کنید باید حداقل حدود 3 میلی‌متر آن دیده شود در غیر این صورت نیاز به تعویض لنت‌ها خواهد بود و اگر تعویض نشوند ممکن است سیستم ترمز خودرو را دچار مشکلات جدی کند.

تست نهایی لنت ها

کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد ۵۸۶ ملی ایران انجام می‌شود. که شامل تست سایش – تست برش – تست چسبندگی – و تست سختی می‌باشد. سختی لنت باید بین ۴۰ الی ۸۰ راکول اس باشد (با راکول سی اشتباه نشود- مثلاً سختی ابزارهای برش از ۷۵ راکول سی به بالا می‌باشد). در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده می‌شود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا می‌رود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد می‌کند.

گیربکس چیست؟

گیربکس چیست؟

گیربکس، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خودرو است که می‌توان اهمیت آن را با موتور خودرو مقایسه کرد. جعبه‌دنده نام فارسی گیربکس است که بعد از کلاچ، از آن به عنوان دومین عنصر منتقل کننده قدرت در خودرو نام برده می‌شود.

گیربکس متشکل از چند چرخ‌دنده و شفت یا محور است که داخل محفظه‌ای جعبه‌ مانند قرار گرفته است. درواقع گیربکس وظیفه دارد تا گشتاور تولیدی توسط پیشرانه را تغییر دهند و سرعت دورانی چرخ‌ها را تنظیم کند.

همانگونه که پیش‌تر نیز بیان شد، گیربکس یکی از مهم‌ترین عناصر سیستم انتقال قدرت در خودروها است و وظیفه مهم آن به حرکت درآوردن خودرو است.

در اکثر خودروها، گیربکس در فاصله‌ای بین موتور و چرخ‌های متحرک نصب می‌شود. این در حالی است که در برخی از اتومبیل‌ها به دلیل قرارگیری موتور در بخش انتهایی خودرو، گیربکس در قسمت جلوی خودرو یا بخش میانی نصب می‌شود. در این حالت هر چهار چرخ خودرو یا چرخ‌های عقب متحرکت است.

تمامی خودروهایی که پیشرانه درون‌سوز دارد، دارای دور موتور محدود است. در اکثر این خودروها محدوده‌ خطرناک برای دور موتور با رنگ قرمز روی صفحه مدرج مشخص شده است. صفحه مدرج نیز در پشت فرمان تعبیه شده تا راننده بتواند به راحتی تمامی علائم و هشدارهایی را که توسط این صفحه ارسال می‌شود مشاهده کند. همچنین این صفحه درجه‌بندی شده است تا راننده از چگونگی عملکرد پیشرانه و مقدار بازدهی آن مطلع شود.

انواع گیربکس در خودرو

گیربکس دنده ای

گیربکس دنده ای یا دستی، اولین نوع گیربکس است که در خودروها نصب شد. گیربکس دستی با کمک کلاج به راننده این اجازه را می‌دهد که با به حرکت درآوردن اهرم تعویض، به صورت دستی دنده را تغییر دهد. این تغییر دنده با توجه به سرعت و دور موتور خودرو صورت می‌گیرد.

استفاده ساده و بازدهی بالایی گیربکس دنده‌ ای، باعث شده است تا در بین بیشتر رانندگانی که به صورت حرفه‌ای رانندگی می‌کنند یا در مسابقات رانندگی شرکت می‌کنند، محبوبیت زیادی کسب کند.

گیربکس اتومات

نوع دیگری از گیربکس که در خودروها نصب می‌شود، گیربکس اتومات است که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی روی ماشین‌های مدل بالا نصب می‌شود.

جالب است بدانید که گیربکس اتوماتیک برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی ساخته شد و تا به امروز سازندگان این نوع گیربکس را با تغییرات بسیاری ساخته‌اند.

اکثر خودروهای لوکس و نیمه لوکسی که امروزه وارد بازار می‌شود، از همان ابتدا به صورت استاندارد مجهز به گیربکس اتوماتیک می‌شود و شاید بتوان یکی از دلایل این امر را راحت‌تر شدن رانندگی و حذف تعویض دنده به صورت دستی عنوان کرد.

هرچند نباید از این نکته غافل شد که نصب گیربکس اتوماتیک روی خودروها باعث بالاتر رفتن قیمت خودرو شده است. البته باید هزینه‌های جانبی مانند مصرف سوخت، هزینه نگهداری، تعمیرات و تعویض نیز را نیز به آن اضافه کرد.

نخستین گیربکس‌ های اتوماتیک به صورت سه دنده روی خودروها نصب می‌شد. اما امروزه انواع چهار دنده، پنج دنده و در خودروهای لوکس مانند «لکسوس LS»، گیربکس اتومات ۸ و ۹ دنده نیز نصب می‌شود.

انواع گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک با کنترل دستی

گیربکس اتومات نیز در انواع مختلفی ساخته می‌شود. یکی از ساده‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک با کنترل دستی است. درواقع این نوع جعبه دنده‌ها به صورتی ساخته شده است که هم دارای ویژگی‌ گیربکس دستی است و هم مزایای گیربکس اتوماتیک را دارد.

نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک با کنترل دستی به این صورت است که راننده به دلخواه می‌تواند حالت اتوماتیک دنده را به دستی تغییر دهد. در این حالت باید مانند گیربکس دنده ای راننده با استفاده از اهرم تعویض، دنده را تغییر یا به اصطلاح سبک یا سنگین کند.

گیربکس ضریب متغیر یا CVT؛ معایب و مزایا

گیربکس ضریب متغیر یا CVT، نوع دیگری از گیربکس اتومات است که در بسیاری از خودروها نصب می‌شود. گیربکس دنده تک سرعته نیز نام دیگر این نوع جعبه دنده است.

جالب است بدانید که عملکرد خودروهایی که مجهز به گیربکس اتومات CVT است، ظاهرا شبیه به گیربکس اتوماتیک است. بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودرو و طرفداران استفاده از گیربکس اتومات، گیربکس CVT را ایده‌آل‌ترین سیستم انتقال نیرو در خودرو معرفی می‌کنند.

نحوه کار این نوع گیبرکس به این صورت است که ضریب دنده در آن‌ها به صورت دائیم و بدون هیچ مکثی تغییر می‌کند و همین امر سبب شده است تا از گیربکس  CVT به عنوان یک گیربکس اتومات با بی‌نهایت دنده نام برد.

قطعا تغییر ضریب دنده در این نوع از گیربکس اتوماتیک بدون هیچ وقفه‌ای، باعث شده است تا از هدر رفتن نیروی پیشرانه جلوگیری شود که خود مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

مزیتی که باعث شده است تا پیشرانه در ایده‌آل‌ترین دور موتور باشد و همزمان قدرت و گشتاور مطلوبی را نیز به چرخ‌های متحرک انتقال دهد.  مصرف پایین سوخت مهم‌ترین خروجی گیربکس اتوماتیک CVT است.

هرچند این مدل گیربکس اتوماتیک به دلیل فشار و کششی که روی تسمه مورد استفاده در جعبه دنده ایجاد می‌شود، دارای مشکلاتی نیز است. برای دوام آوردن تسمه‌های استفاده شده در گیربکس اتوماتیک CVT، بسیار قوی است و معمولا از جنس لاستیکی ساخته می‌شود.

اما در بسیاری از خودروها مانند هوندا سیویک، از تسمه‌ فلزی استفاده می‌شود تا هم بتواند در برابر فشار و کشش وارد شده مقاومت کند و هم اصطکاک و تماس مناسب با دیسک‌های پولی (قرقره‌های پولی)، را ایجاد کند.

از دیگر معایب گیربکس اتوماتیک CVT می‌توان به تغییر دنده با سرعتی پایین یا به اصطلاح کند اشاره کرد. این مسئله برای بسیاری از خریدان خوشایند نیست. در خودروهایی که مجهز به گیربکس‌ دنده ای است، این تغییر دنده به سرعت و در یک لحظه اتفاق می‌افتد ولی در این مدل گیربکس این عمل با سرعت کم‌تری اتفاق می‌افتد و راننده حس می‌کند که جعبه دنده کند عمل می‌کند.

البته این فقط یک احساس است که راننده هنگام تغییر دنده متوجه آن می‌شود ولی در واقعیت نه تنها چنین نیست بلکه این گیربکس دارای شتاب‌گیری بسیار بهتری نسبت به گیربکس‌ دستی است.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه یا DCT

عملکرد گیربکس دو کلاچه یا گیربکس DCT، شباهت زیادی با گیربکس دنده ای دارد. سرعت بالا و دقت زیاد هنگام تعویض دنده‌ها از مزایای گیربکس DCT محسوب می‌شود که در گیربکس دستی با آن روبه‌رو هستیم.

وجود دو کلاچ در این مدل گیربکس، انتقال قدرت به صورت کاملا نرم اتفاق می‌افتد و راننده و سرنشینان خودرو، هرگز شاهد ضربه‌ها و تکان‌هایی که هنگام تغییر دنده در گیربکس‌های دستی ایجاد می‌شد، نخواهند بود.

وزن پایین و اشغال فضای کم از دیگر خصوصیات این مدل از گیربکس اتوماتیک است. درواقع به دلیل تمامی خصوصیاتی که ذکر شد، گیربکس اتوماتیک DCT ، به عنوان یک آپشن روی خودروهای غیر سوپراسپرت نصب می‌شود که در این صورت پرداخت هزینه‌های بیشتر و اضافی نیز منطقی خواهد بود.

در کل هنوز هم نمی‌توان به صورت کاملا دقیق یک مدل از گیربکس‌ هایی که در صنعت خودروسازی ساخته و روی خودروها نصب می‌شود را برتر از دیگری دانست.

هر کدام معایب و مزایای قابل توجهی دارد که استفاده از آن‌ها فقط به سلیقه راننده و نوع استفاده‌ای که از یک خودرو دارد، بستگی خواهد داشت.

مقایسه گیربکس اتومات و دنده ای

گیربکس های اتوماتیک
 
با این حال، با وجود محبوبیت ظاهری آنها، گیربکس اتوماتیک لزوما انتخاب خوبی برای بسیاری از رانندگان نیست. اما، آنها مزایای بیشتری نسبت به گیربکس دستی در چندین زمینه کلیدی ارائه می دهند. به عنوان مثال، آنها ...
 
استفاده آسانتر. اگر چه ذاتا تغییر چرخ دنده و کار کردن با کلاچ دشوار نیست، اکثر رانندگان هنوز هم تمرین می کنند تا اینکه به راحتی بتوانند از هر یک از اعضای بدن خود به طور مستقل به منظور کنترل یک وسیله نقلیه گیربکس دستی استفاده کنند. گیربکس اتوماتیک، خیلی ساده تر است و برای رانندگان زمان کمتری برای یادگیری صرف می شود.
 
محدودیت دستی کمتر. بیشتر رانندگان جدید یاد می گیرند که ایمن ترین راه برای رانندگی این است که هر دو دست محکم به طور مرتب بر روی فرمان نگه داشته شود. این در هنگام رانندگی یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک ممکن است، اما با گیربکس دستی امکان پذیر نیست.
 
برای مناطق تپه ای بهتر است. اگر شما یک راننده کم تجربه هستید، ممکن است دریابید که رانندگی در شیب های تند با گیربکس دستی دشوار است، به ویژه اگر شما در تلاش برای حرکت مجدد بعد از یک توقف کامل در شیب تند سر بالایی هستید. گیربکس اتوماتیک از این موضوع مراقبت می کند، و ماشین شما را قادر می سازد بدون توجه به اینکه تپه ها چقدر شیب دار هستند بطور مطلوب حرکت کنید.
 
تا حد زیادی کاهش ریسک استال. چیزهای ناخوشایند کمی وجود دارد که در هنگام تغییر چراغ راهنما باعث استال وسیله نقلیه شما می شود. این مشکل رایج برای کسانی که از گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند پیش نمی آید، استال در صورت بروز مشکل مکانیکی وسیله نقلیه رخ می دهد. که حتما باید به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس خودرو مراجعه فرمایید.
 
استفاده آسان تر در ترافیک سنگین. به طور کلی، با یک گیربکس دستی برای استارت، بالا بردن سرعت، کاهش سرعت و توقف کار بیشتری انجام می شود. این به طور معمول یک مشکل نیست، اما در ترافیک سنگین که در آن یک ماشین قادر به بالا بردن سرعت نیست، رانندگان ممکن است متوجه شوند که حرکت و توقف کار سختی است. گیربکس اتوماتیک به راننده اجازه می دهد بدون اینکه بیش از یک پدال فشار داده شود از ترافیک سنگین عبور کند.
 
گیربکس های دستی
 
برای رانندگانی که ترجیح می دهند بیشتر درگیر کار داخلی خودرو خود باشند، گیربکس دستی تغییر دنده را به راننده محول می کند. گیربکس های دستی با وجود قدیمی تر بودنشان نسبت به گیربکس های اتومات، اما هنوز مورد پسند خیلی از رانندگان هستند به این علت که آنها....
 
خرید آن ارزان تر است. اگر شما در حال خرید ماشین مقرون به صرفه هستید، بنابراین بحثی برای انتخاب بین دستی و اتومات وجود ندارد. بطور متوسط، گیربکس دستی شما حدود یک هزار دلار کمتر از همان مدل اتوماتیک هزینه بر خواهد بود.
 
نگهداری ارزانتر. با دستگاههای اضافه شده به گیربکس اتوماتیک، هزینه های زیادی برای اینکه بطور صحیح عمل کند در بر خواهد داشت. ماشین های گیربکس دستی نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کم دارند، و به طور کلی نگهداری و تعمیرات به میزان قابل توجهی کم هزینه تر می شود. با این وجود، این نگرانی در مورد گیربکس دستی وجود دارد که در گیربکس اتوماتیک این نگرانی نیست و آن کلاچ است و اگر کلاچ مشکل داشته باشد شما به دردسر خواهید افتاد.
 
کارایی سوخت بهتر است. به طور کلی، موتورهای گیربکس دستی کمتر پیچیده است، وزن کمتری دارند و دنده های بیشتری نسبت به اتوماتیک دارند. نتیجه نهایی این است که با مقدار بنزینی که زده اید کیلومتر بیشتری نسبت به اتوماتیک رانندگی می کنید. گیربکس های دست بین 5 تا 15 درصد هزینه مصرف سوخت را برای رانندگان صرفه جویی می کند.
 
احتمال کمتر سرقت. با تعداد روزافزون گیربکس های اتوماتیک بر روی جاده ها، یک نسل کامل وجود دارد که نکات دقیق تر عملکرد گیربکس دستی را یاد نگرفته است. به این معنی است که دزد ماشین بایستی خودرو شما را برای سرقت بازرسی دقیق تری کند، داشتن یک گیربکس دستی به سادگی یک شانس نسبتا خوب است تا از سرقت جلوگیری شود.
 
کنترل بهتر. گیربکس های اتوماتیک طوری طراحی شده است که درهر وضعیت بهترین دنده را انتخاب می کند، اما مدل اتومات تمایل دارد احتیاط کند و به دنده بالا تغییر حالت دهد با این کار قدرت موتور را از دست می دهد. در عین حال، ساختار گیربکس های اتومات برای پاسخ به شرایطی که در معرض مواجه هستند، ساخته شده است و اجازه نمی دهد رانندگان شرایط بعدی  را پیش بینی کنند، یا به طور هدفمند از دنده پایین تر برای افزایش قدرت استفاده کنند. گیربکس های دستی به رانندگان کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه می دهند.