تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

۲۹ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

دریافت فایل نهایی
حجم: 8.43 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

دریافت فایل نهایی
حجم: 21.4 کیلوبایت
 

همه چیز در مورد فشار باد تایر خودرو

باد لاستیک خودرو یا فشار تایر میزان هوای موجود در داخل تایر خودرو بر حسب psi ( و یا bar ) می باشد. چک کردن ماهیانه و یا دوره ای باد لاستیک با گیج (درجه مخصوص) حداقل سرویس لازم تایر خودرو است. استفاده از باد تایر مناسب یک توصیه ایمنی جدی است. زیرا پس از ترمزها تایرها مهم ترین دستگاه ایمنی خودرو شما هستند.

فشار باد نامناسب تایر می تواند روی فرمانگیری خودرو در پیچ ها، ترمزگیری و پایداری تاثیر نامناسب بگذارد. همچنین در حالت بدتر می تواند منجر به ترکیدن لاستیک و به وجود آوردن تصادفات جدی شود. فشار باد نامناسب لاستیک خودرو همچنین می تواند روی راحتی، مصرف سوخت و عمر تایر نیز تاثیرگذار باشد.

باد لاستیک خودرو

فشار لازم باد تایر اکثر خودروها به صورت برچسبی بر روی قسمت داخلی درب آن ها (اکثراً درب سمت راننده) قرار داده شده است.

چه اتفاقی در صورت عدم تنظیم باد لاستیک خودرو می افتد؟

اگر باد تایر بیش از اندازه باشد سطح کم تری از لاستیک جاده را لمس می کند. پیامد این امر پرش خودروی شما روی سطح جاده خواهد بود.

وقتی تایرها به جای تماس نرم روی جاده پرش کنند باعث کاهش چسبندگی و به طبع افزایش طول خط ترمز خواهند شد. همچنین متوجه کاهش راحتی سواری نیز خواهید شد.

از طرف دیگر اگر باد تایر کم تر از حد لازم باشد باعث افزایش سطح تماس تایر با جاده و در نتیجه افزایش اصطکاک بین این دو خواهد شد. پیامد این امر گرم شدن بیش از اندازه تایرها و سایش بیش از حد آن ها خواهد بود.
گرم شدن بیش از اندازه همچنین می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ترکیدن لاستیک و تصادفی بسیار شدید شود. یک نشانه واضح باد کم لاستیک شنیده شدن صدای جیغ در هنگام پیچیدن خودرو است.

جدول تنظیم باد خودرو

در این بخش جدولی خدمت شما کاربران گرامی ارائه شده است که بر اساس لاستیک های استاندارد هر خودرو، مرتب شده است. میزان تنظیم باد لاستیک در هر خودرو بستگی به وزن و سایز لاستیک و رینگ آن دارد. جدول تنظیم باد خودرو که در زیر آمده است، تنها به ارائه میزان استاندارد فشار باد درون لاستیک در سایز استاندارد در واحد psi می پردازد. اگر شما سایز لاستیک های خودرو را تغییر داده اید و یا از بار اضافه در خودرو استفاده می کنید، باید میزان فشار باد لاستیک های خودروی خود را متناسب با تغییراتی که داده اید، تنظیم نمایید.

جدول تنظیم باد لاستیک

تصویری از یک فشار سنج معمولی که هم دارای یکای بار است و هم یکای psi

در جدول تنظیم باد که در زیر آمده است شما می توانید میزان فشار باد استاندارد برای خودرو های گروه پراید اعم از سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ و غیره را مشاهده کنید. همچنین میزان تنظیم باد خودروهای گروه تیبا نظیر ساینا و تیبا دو نیز نمایش داده شده است. کلیه خودروهای گروه سمند ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و دنا نیز در این جدول ذکر شده اند. همچنین جدول تنظیم باید خودروهایی نظیر ال ۹۰ ، کوییک و آریو نیز ارائه شده است.

  فشار باد لاستیک های جلو (psi) فشار باد لاستیک های عقب (psi) ابعاد استاندارد لاستیک
گروه پراید ۲۹ ۲۹ ۱۶۵/۶۵   R13
تیبا ۳۳ ۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶) ۱۷۵/۷۰   R13
کوییک ۳۱ ۳۱ ۱۸۵/۶۵   R14
آریو ۳۲ ۳۲ ۱۹۵/۶۵   R15
گروه پژو ۴۰۵ ۲۹ ۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R14
پژو پارس ۲۹ ۳۰.۵ ۱۸۵/۶۵   R15
پژو ۲۰۶ ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
دنا ۲۹ ۲۹ ۱۸۵/۶۵   R15
دنا توربو ۳۲ ۳۱ ۲۰۵/۵۰   R16
سمند ۲۹ ۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R15
رانا ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
ال ۹۰ ۲۹ ۳۲ ۱۸۵/۶۵   R15

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل می شود، میزان فشار باد لاستیک های عقب آن ها باید به میزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت استاندارد بیشتر باشد. همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید میزان فشار باد لاستیک های خودرو خود را به میزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد. همچنین این مقدار می تواند هنگامی که از گاز نیتروژن در لاستیک ها استفاده می کنید نیز متفاوت باشد.

فشار باد دورن لاستیک ها معمولا با یکای psi سنجیده می شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همین یکا کار می کند. اما برخی از خودروها ممکن است میزان استاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد. هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده می شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده می شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi می باشد.

سخن نهایی

  • تایرهای رادیال امروزی با داشتن حتی ۱۰ بار فشار کم تر دارای ظاهری معمولی خواهند بود، بنابراین از روی ظاهر قضاوت نکنید و حتماً با گیج مخصوص بررسی لازم را انجام دهید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که هر چهار چرخ باید به صورت همزمان بررسی و تنظیم شوند. اگر سه عدد تایر شما دارای فشاری در حدود ۳۲ هستند دلیلی ندارد که تایر چهارم نیز به همین میزان باد داشته باشد و نزدیک به پنچری نباشد.
  • در آخر، بررسی دوره ای تایر زاپاس را نیز فراموش نکنید. مطمئناً کم باد بودن تایر زاپاس به وقت نیاز سورپرایز لذت بخشی نخواهد بود.
  •  اگر تایر زاپاس شما از انواع موقت (زرد رنگ) باشد (تصویر پایین) دارای فشاری متفاوت با تایرهای معمولی خودرو است. فشار مناسب بر روی این نوع تایرها مشخصاً حک شده است. (این نوع تایر زاپاس در پروتون Gen2 و مزدا۳ و غیره برای افزایش فضای صندوق عقب استفاده شده است)

دریافت فایل نهایی
حجم: 6.03 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

دریافت اصل مقاله
حجم: 2.88 مگابایت
 

کلاچ خودرو چیست و روش کارکرد

کلاچ، تجهیزی مکانیکی است که در مکانیزم دارای دو محور دوار، کاربرد دارد. برای مثال، در یک دریل دستی یک محور به موتور دریل و محور دیگر به بخش مربوط به مته (مرغک) متصل است. وظیفه‌ی کلاچ ایجاد اتصال یا انفصال میان دو محور تعریف می‌شود؛ در حقیقت کلاچ می‌تواند دو محور را طوری به هم متصل کند که با سرعت و گشتاور برابر بچرخند یا با قطع اتصال دو محور سبب چرخش با سرعت‌های متفاوت دو محور شود. در خودرو محور خروجی پیشرانه به صورت مداوم در حال چرخش است، اما چرخ‌های خودرو همواره در حال چرخش نیستند. برای ایجاد اختیار روی حرکت خودرو دو راه وجود دارد، اول خاموش کردن پیشرانه و در نتیجه‌ی آن جلوگیری از چرخش تایرها و راه دیگر استفاده از کلاچ در سیستم انتقال قدرت خودرو است. راه‌حل منطقی برای ایجاد اختیار استفاده از کلاچ است.

اجزای تشکیل‌دهنده کلاچ

اجزای کلاچ

کلاچ در حقیقت اولین قطعه‌ی مکانیکی در سیستم انتقال قدرت خودروها است که وظیفه‌ی قطع و وصل ارتباط محور خروجی پیشرانه با محور جعبه‌دنده را برعهده دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه به‌طور مستقیم از طریق میل‌لنگ به چرخ طیار (Flywheel) منتقل می‌شود. فلایویل یا چرخ طیار یک دیسک فلزی بزرگ با جرم زیاد است که وظیفه‌اش انتقال گشتاور پیشرانه به جعبه‌دنده است و کلاچ دقیقاً میان این دو قسمت نصب می‌شود تا وظیفه‌ی قطع و وصل انتقال گشتاور را برعهده بگیرد. کلاچ به‌طور کلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.

صفحه (دیسک) کلاچ

صفحه کلاچ

قطعه‌ای دایره‌ای که سطح دو طرف آن با ماده‌ای با ضریب اصطکاک بالا (لنت‌های صفحه کلاچ) پوشیده شده است. این صفحه به‌طور مستقیم روی چرخ طیار نصب می‌شود و عملکرد آن بسیار شبیه لنت‌های ترمز است. در مرکز این دیسک صفحه‌ی ارتعاش‌گیر نصب می‌شود که به کمک فنرهای پیچشی ارتعاشات و ضربه‌های ناشی از انتقال آنی گشتاور پیشرانه را حذف می‌کند تا در هنگام تعویض دنده یا آغاز حرکت از حالت سکون، میزان تقه زدن خودرو تا حد زیادی کاهش یابد.

صفحه‌ی فشار و پوشش کلاچ

صفحه فشار

برای آن‌که صفحه‌ی کلاچ بتواند گشتاور چرخ طیار را به جعبه‌دنده منتقل کند، باید با اعمال نیروی زیاد به سطح آن بچسبد؛ وظیفه‌ی صفحات اصطکاکی، ممانعت از لغزش صفحه روی سطح چرخ طیار است. صفحه‌ی فشار و پوشش کلاچ وظیفه‌ی اعمال نیروی مورد نیاز چسباندن صفحه به چرخ طیار را برعهده دارند و به‌طور مستقیم به سطح چرخ طیار پیچ می‌شوند. صفحه کلاچ میان چرخ طیار و صفحه‌ی فشار قرار می‌گیرد.

فنر دیافراگمی

فنر دیافراگمی

همان‌طور که اشاره شد، کلاچ وظیفه‌ی قطع و وصل گشتاور تولیدی پیشرانه را برعهده دارد و مشخص شد که مکانیزم انتقال گشتاور از طریق چرخ طیار به‌چه صورت است. برای قطع کردن ارتباط پیشرانه و جعبه‌دنده باید به روشی نیروی اصطکاک میان صفحه کلاچ و چرخ طیار کاهش یابد تا صفحه بتواند روی سطح چرخ طیار بلغزد. به‌همین منظور فنری خاص به نام فنر دیافراگمی میان صفحه‌ی فشار و پوشش کلاچ تعبیه شده است. این فنر که به شکل دایره ساخته می‌شود، از تعدادی زبانه در مرکز تشکیل شده که با فشردن آن‌ها به سمت داخل، لبه‌های خارجی به سمت مخالف نیرو وارد می‌کنند تا نیروی وارد شده به صفحه کلاچ از طریق صفحه‌ی فشار به میزان چشمگیری کاهش یابد.

یاتاقان رهاکننده

یاتاقان رهاکننده

به‌منظور اعمال فشار روی زبانه‌های فنر دیافراگمی از یک یاتاقان استفاده می‌شود. راننده با فشردن پدال کلاچ نیرویی را از طریق مکانیزم کابلی یا هیدرولیکی به یاتاقان رهاکننده وارد می‌کند که سبب فشرده شدن یاتاقان به سطح زبانه‌های فنر دیافراگمی می‌گردد و ارتباط پیشرانه و جعبه‌دنده قطع می‌شود.

مشکلات رایج کلاچ‌ها

کلاچ نیز همانند تمام مکانیزم‌های دیگر در کنار مزایای بی‌شمار ایراداتی هم دارد که البته تا حدودی قابل کنترل‌ هستند. بین دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی عمر مفید کلاچ خودروها بین ۸۰ تا ۱۱۰ هزار کیلومتر بود که با گذشت زمان و پیشرفت فناوری ضمن بهبود شرایط استفاده‌، این رقم به بیش از ۱۲۸ هزار کیلومتر افزایش یافته است.

دیسک کلاچ خورده شده

بزرگ‌ترین و شایع‌ترین معضل کلاچ‌ها، خورده شدن (یا به اصطلاح تمام شدن) صفحه کلاچ است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سطح دو طرف دیسک کلاچ با مواد با ضریب اصطکاک بالا (شبیه جنس لنت‌های ترمز) پوشیده شده تا بتواند اصطکاک لازم را با چرخ طیار ایجاد نماید. به مرور زمان و به خصوص با استفاده‌ی نادرست (مانند نیم کلاچ کردن‌های طولانی مدت و رها کردن ناگهانی پدال کلاچ) پوشش‌های سطح دیسک خورده می‌شوند و در نتیجه دیسک نمی‌تواند اصطکاک لازم را با سطح چرخ طیار ایجاد نماید و شروع به لغزیدن می‌کند. با لغزش صفحه کلاچ گشتاور پیشرانه به خوبی به جعبه‌دنده انتقال نمی‌یابد و در بدترین حالت، هیچ گشتاوری منتقل نمی‌شود و خودرو از حرک بازمی‌ایستد.

اگرچه خورده شدن سطح صفحه کلاچ رایج‌ترین مشکل در این مکانیزم است، اما گاهی معضل سیستم، جدا نشدن صفحه از چرخ طیار است. در این حالت همواره ارتباط پیشرانه با جعبه‌دنده وجود دارد و امکان تعویض دنده یا توقف خودرو با پیشرانه‌ی روشن وجود ندارد. این مشکل به چند دلیل عمده ناشی می‌شود:

  • پارگی یا شل شدن کابل پدال کلاچ که سبب اعمال فشار روی یاتاقان رهاکننده می‌شود
  • وجود نشتی در سیلندر اصلی یا فرعی پدال کلاچ (پدال‌های هیدرولیکی)، کاهش فشار روغن و در نتیجه کاهش فشار اعمالی بر یاتاقان رهاکننده 
  • نفوذ هوا به داخل مدار هیدرولیک پدال کلاچ که باعث کاهش فشار روغن و فشار اعمالی بر یاتاقان رهاکننده می‌شود
  • تنظیم نبودن مکانیزم انتقال نیروی پدال کلاچ در کلاچ‌های مکانیکی
  • عدم کارکرد بهینه‌ی قطعات کلاچ با یکدیگر

کلاچ خشک و کلاچ خیس

کلاچ خیس

اساس فیزیکی کلاچ‌ها بر اصطکاک استوار است؛ در حقیقت نیروی اصطکاک ایستایی صفحه کلاچ سبب قطع و وصل انتقال گشتاور از پیشرانه به جعبه‌دنده می‌شود. نیروی اصطکاک ناشی از تماس دیسک کلاچ با چرخ طیار، تولید گرما و در شرایط بحرانی سوختن صفحه را به‌دنبال دارد. برای حل این معضل، مهندسان کلاچ‌هایی طراحی کرده‌اند که در روغن غوطه‌ور هستند (معمولا این کلاچ‌ها در محفظه‌ی پیشرانه قرار می‌گیرند تا توسط روغن موتور عمل خنک‌سازی صورت پذیرد) تا گرمای ناشی از اصطکاک را از طریق روغن دفع نمایند. این کلاچ‌ها که در اصطلاح کلاچ خیس نامیده می‌شوند، به‌جای یک، از چند صفحه کلاچ که روی یکدیگر نصب شده‌اند، بهره می‌برند. در حالت کلی این کلاچ‌ها بازده کم‌تری نسبت به کلاچ‌های خشک یا معمولی دارند، اما فضای کم‌تری اشغال می‌کنند و به همین دلیل بیش‌تر در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شوند.

دریافت فایل
حجم: 3.87 مگابایت
 

مقدمه:

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک‌های مختلف، انتخاب‌های زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان برای انتخاب از بین برندهای خودروسازی در ایران و جهان قرارداده است. یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است. تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ به نحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب می‌شوند، کابین خودرو به دلیل امکانات زیاد بسیار پیچیده است.

اما نکته طلایی و حساس در مورد کابین و بدنه خودرو صرفا بخش فنی نیست بلکه به عبارت مدیرعامل یکی از بزرگان صنعت خودروسازی جهان ” طراحی داخلی کابین، نقشی اساسی در شخصیت‌بخشیدن به برند خودرو دارد و مشتریان را به خرید آن علاقه‌مند می‌کند.

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود کابین خودرو در قسمت مکانیکی،  باعث ایجاد سهولت قسمت کابین شود، قسمت شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو می‌ماند، که سیستم تعلیق، چرخ‌ها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک می‌کشد، و این ویژگی‌ها همگی بر روی شاسی که زیر قسمت کابین قرار دارد صورت می‌پذیرد ، اما عامل اصلی که هر مخاطبی را برای انتخاب کابین خودرو و ارزیابی آن به آن عنوان راحتی و امکانات آن دسته‌بندی می‌کند فرم کابین خودرو است که در ادامه به عنوان فرم کابین‌های خودرو خواهیم پرداخت. 

عوامل سر و صدا کابین  و نحوه تشخیص آن

علت سر و صدای کابین

حتما برای شما هم پیش آمده که اگر سوار خودرویی می‌شوید که 100 هزار کیلومتر یا 5 سال از استفاده از آن می‌گذارد، صداهای مختلفی را از درون کابین متوجه می‌شوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان و یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده می‌شود.

عوامل ناشی از این اتفاق می‌تواند مربوط به داخل کابین یا از مجرای دیگری باشد که باعث بوجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین می‌شود.

به طور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سرو صدا در داخل کابین می‌شوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم می‌شوند، که در این بخش سعی داریم به مهمترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو می‌شوند، بپردازیم.

عوامل اصلی ایجاد صدا در کابین خودرو

  • صدای نویز در موتور

اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی، دیزل، LPG، CNG می‌باشد، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین، در پایین ترین درجه دور موتور یا حداقل در بالاترین درجه دور موتور، باید صدای موتور به صورت نرمال عمل کند. در غیر این صورت موتوری که باعث ایجا سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد.

بنابر این به عنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.

  • صدای اگزوز

اگر بخواهید صدای اگزوز خود را به عنوان یک صدا خفه کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانی مدت به دلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفره‌های کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سرو صدا در کابین می‌شود.

  • سر و صدا در قطعات تعلیقی

یکی از منابع عمده در تولید سرو صدا قسمت‌های تعلیقی خودرو مانند، میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی، بلبرینگی است، که در صورت چکاب و کم کاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین نیز می‌شوند.

  • صدای نویز بادی شکل

سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده در بسیاری از خودروها اجتناب‌ناپذیر است، این موارد در خودروهای سبک‌تر مانند SUV بیشتر به چشم می‌آید.

اما شما می‌توانید با اعمال برخی تغییرات یا چکاب‌ها، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.

یکی از این راه‌ها در این قسمت این است که، شما می‌توانید با ایجاد پوششی در قسمت نواری درب‌ها، پوشش سقف، باعث ایجاد فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را ایجاد کنید.

نکته مهم نصب درست این عایق‌ها برای بهره‌وری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.

  • صدای ناشی از جاده

برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما می‌توانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کرد.

  1. استفاده از لاستیک‌هایی با ساختار نرم تر در مواد استفاده شده از آنها و همچنین تنظیم باد آنها به طوریکه کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را، با کمترین سطح نویز انجام دهد.
  2. ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیم تر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو، تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.

 عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی

 علت سر و صدای کابین

معمولا به دلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون، رله‌ها، موتور، برف پاک‌کن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین که معمولا با ایجاد صداهایی که عامل فرسودگی آنها می‌باشد باعث از بین رفتن تمرکز راننده می‌شود، که با چکاب به‌موقع می توان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین، جلوگیری کرد.

عدم عملکرد درست در قسمت‌های تریمی

علت سر و صدای کابین

 

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از قطعات تریمی خودرو بدهیم باید گفت، به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند که به صورت کلی به آن‌ها قسمت کنترل داخلی خودرو نیز گفته می‌شود.

گاهی اوقات تغییر دما در قسمت‌های مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگی‌هایی در ساختار قطعات تریمی می‌شود که یکی از مهمترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه به کار رفته شده در آن محصولات است،  که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین می‌شود.

و البته در مواردی هم عدم نصب خود راننده موجب ایجاد این سر و صداها در قسمت داخل کابین می‌شود که عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشین‌ها جای می‌گیرند باعث ایجاد سرو صدا می‌شود.

سر و صدای سیالات موجود در خودرو

علت سر و صدای کابین

یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخ‌ها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد می‌کند، یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده می‌تواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.

سر و صدای قطعات جانبی خودرو

خرابی‌هایی که ناشی روشن کردن خودرو و استمرار این صداها می‌باشد را باید کاملا جدی گرفت.

این گونه خرابی‌هایی که معمولا از قسمت جلو وارد خودرو می‌شود، در صورت عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد هزینه‌های گزاف‌تری خواهند شد.

برای اینکه کمی بیشتر راجع به حدود این مشکلات بدانید می‌توان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره نمود که باعث بیرون زدن پلوس چرخ‌ها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.

همچنین امکان دارد، لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیم‌ها شود که در نهایت می‌تواند به پارگی سیم‌کشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود.

سایر سر و صداهای کابین خودرو

علت سر و صدای کابین

صدای سوت لنت‌ها:

معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن، به هنگام ترمزگیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت.

صدای تسمه ها:

معمولا بر اثر شل بودن تسمه‌ها می‌باشد که به هنگام شتاب‌گیری این صدا در داخل کابین قابل شنیدن است.

صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک:

معمولا به هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمی‌آید، که این لرزش به قسمت کابین خودرو نیز منتقل می‌شود، که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان و یا خرابی در قسمت پمپ هیدرولیک دارد.

صدای از چرخ‌های عقب:

معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب که باعث ایجاد صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب می‌شود، در این موارد معمولا باید بلبرینگ‌ها عوض شوند و کار با گریس‌کاری به اتمام نخواهد رسید.

صدای ناشی از بسته نبودن در موتور:

معمولا به دلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد می‌گردد دلیل دیگر در این زمینه می‌تواند عدم رگلاژ درست در این قسمت باشد.

صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد:

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت باشد که در برخی موارد به خاطر شستشوی اتومبیل و هواکشیدن برخی اورینگ‌های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می‌شود، که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه می‌شود. 

 

فایل سالیدورکز صندلی اسپرت خودرو

دریافت فایل نهایی
حجم: 3.29 مگابایت
توضیحات: جهت انجام پروژه با شماره تماس 09103879650 تماس حاصل فرمایید.
 

صندلی و فرمان گرم کن خودرو چیست

صندلی و فرمان گرم کن خودرو چیست

گرمکن فرمان

گرمکن‌ فرمان

گرمکن فرمان خودرو در یک نگاه:

دنیا خودرو به نوبه خود روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است. امروزه یکی از آپشن های جدید بر روی خودروها گرمکن فرمان می باشد. این آپشن در بسیاری از خودروهای لوکس و گران قمیت وجود دارد و بیشتر خودروهای مجهز به این سیستم شده اند. حتما شما نیز تا حالا تجربه به دست گرفتن فرمان خودرو در یک روز سرد(به ویژه اول صبح) قبل از گرم شدن خودرو را داشته اید. خودرو سازان تا جایی پیش رفته اند که حتی به فکر سرمای فرمان خودروی شما در روزهای سرد و یخی نیز هستند، تا مبادا سرما هوا دستان شما را آزار دهد و رانندگی را برای شما مختل سازد. لذا گرمکن خودرو این امکان را برای شما فراهم می کند تا با فشار دادن یک دکمه فرمان خودرو خود را گرم کنید، تا در سرمای هوا به راحتی بتوانید فرمان را نگه دارید و از رانندگی در هوای سرد لذت ببرید. شما می توانید با خرید و نصب گرمکن فرمان خودرو خیلی خاص رانندگی کنید و گرما را به خودرو خود هدیه دهید. سیستم گرمکن فرمان خودرو که از دنیای موتور سیکلت های گران قیمت به دنیا خودرو سازی وارد شده است. امروزه این سامانه رفاهی برای بسیاری از خودروها به صورت فابریک در لیست آپشن های خودرو قرار گرفته است.

ساختار فنی گرمکن فرمان خودرو:

در خودروهایی که این سیستم گرمکن فرمان خودرو به صورت فابریک وجود دارد یک نمایشگر درون مجموع آمپرها، خبر فعال بودن آن را می دهد که شما می توانید این قابلیت گرمکن خودرو را توسط دکمه هایی که در زیر فرمان، روی فرمان و یا کنار راهنمای خودرو وجود دارد فعال نمایید. همچنین شما می توانید با خرید یک فرمان گرمکن دار و کنترل کننده را بر خودرو نصب و از این قابلیت استفاده کنید. توجه داشته باشید که  سیستم گرمکن فرمان خودرو به وسیله المنتی که در دور تا دور فرمان قرار دارد انجام می شود بدین صورت که با فشار دادن کلید گرمکن فرمان، برق خودرو به المنت فرمان می رسد و همین عامل باعث گرم شدن فرمان خودرو می شود. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که حتی روکش فرمان های دارای المنت و گرمکن دار نیز در بازار لوازم خودروها یافت می شود که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. شاید برای شما نیز سوال پیش بیاید که اصلا المنت چیست در توضیح المنت باید گفت المنت گرمایی یک سیم دارای مقاومت الکتریکی است که به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک و یا خاک نسوز پیچیده می شود و با گذشت جریان برق از آن گرما تولید می شود.

گرمکن صندلی خودرو در یک نگاه:

شرکت های سازنده صندلی خودرو ، ساخت صندلی خودرو ، قیمت صندلی برقی ماشین ، انواع صندلی خودرو ،خرید صندلی سمند ،همه چیز در مورد صندلی خودرو‌ها

صندلی‌های در خودرو از مهم‌ترین بخش‌های هستند، زیرا اگر به حد کافی راحت نباشند حس خوبی به مصرف کننده نخواهد داد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در کابین اتومبیل‌ها، صندلی‌ آن‌ها است. از شروع صنعت اتومبیل‌سازی، صندلی‌های به کار رفته در خودرو‌ها در حال تغییر بودند. صندلی‌های ابتدایی به کار رفته در خودرو‌های قدیمی، معمولا بسیار سنگین و البته سخت بودند ولی با گذر زمان صندلی خودرو‌ها دچار تغییرات فرمی بسیاری شدند. امروزه مد و اصول جدید زیبایی وارد دنیای طراحی خودرو‌ها شده است و همانگونه که انتظار می‌رود، قطعات به کار رفته در داخل اتومبیل‌ها نیز تحت تاثیر این فرایند قرار گرفتند و به همین امروزه یکی عناصر تاثیرگذار در طراحی صندلی خودرو‌ها مد و ترند‌های روز می‌باشد. در گذشته صندلی‌های بکار رفته در اتومبیل‌ها بیشتر نقش کاربردی داشتند، به همین دلیل ساختار کل صندلی تنها مسئله‌ای بود که طراحان باید آن را در نظر می‌گرفتند، اما با گسترش علم ارگونومی در صنایع مختلف، یکی دیگر از عناصری که طراحان صندلی خودرو باید به آن توجه می‌کردند، ارگونومیک بودن صندلی‌ها بود؛ البته تعریف ارگونومیک بودن صندلی‌ها در اتومبیل‌های مختلف، متفاوت است به همین دلیل معمولا فرم کلی صندلی‌ها در خودرو‌های مختلف، با هم تفاوت دارد.

http://abcar.ir/wp-content/uploads/2017/02/1-32-550x397.jpg

وزن و فرم کلی صندلی اتومبیل‌ها

در سال ۱۹۸۵ میلادی با گسترش مسابقات اتومبیل‌رانی و البته توسعه علم ارگونومی، طرح اولین تولید صندلی‌های مسابقه‌ای شکل گرفت. هدف از ساخت صندلی‌های مسابقه‌ای برای خودرو‌های این حوزه، کم کردن وزن صندلی و همچنین کاهش آسیب‌های وارد شده به راننده در اثر تکان خوردن خودرو بود. با گذشت زمان و کشف متریال جدید، صندلی‌های مسابقه‌ای نیز پیشرفت کردند و امروزه این صندلی‌ها با استفاده از فیبر کربن ساخته می‌شود و همچنین فرم آن‌ها به شکلی است که راننده اتومبیل کمترین فشار و ارتعاش را زمان رانندگی حس می‌کند؛ اما امروزه می‌توانیم ویژگی‌های صندلی‌های مسابقه‌ای را در صندلی‌های خودرو‌های شهری نیز ببینیم. در چند سال اخیر بسیاری از طراحان حوزه خودرو، صندلی‌های اتومبیل‌ها را به شکلی طراحی می‌کنند که فرم و ساختار آن‌ها گودی‌های بدن انسان را پر کند تا در زمان حرکت کمترین میزان ارتعاش و فشار به راننده و سرنشینان وارد شود.

گرم‌کن و سرد‌کن صندلی خودرو

در یک دهه اخیر، با گسترش فناوری‌های مختلف در حوزه اتومبیل‌سازی، صندلی خودرو‌ها نیز دست‌خوش تغییرات فراوانی شده‌اند. یکی از تکنولوژی‌های استفاده شده در صندلی خودرو‌ها که به صورت آپشن‌های قابل سفارش در دسترس عموم است، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی خودرو می‌باشد. امروزه طراحان و مهندسان صندلی‌های خودرو، با بهره‌گیری از یک انتقال دهنده هوا، توانسته‌اند سیستمی را بوجود بیاورند که سرنشینان قادر هستند دمای رویه صندلی را با آن تغییر دهند، به شکلی که باد سرد و یا گرم از طریق کانال‌هایی در ساختار کلی صندلی خودرو به جریان در می‌آید و رویه صندلی اتومبیل سرد و یا گرم می‌شود؛ البته برای انتقال دما به رویه صندلی، طراحان فعال در این حوزه می‌بایست از رویه چرم برای صندلی خودرو‌ها استفاده کنند تا دما به شکل یکنواخت بر روی سطح صندلی خودرو جریان پیدا کند.

https://www.sheypoor.com/image/717ffe/666x280-420_S/b/bdb75b1060b35477743241c1f7f5bf08.jpg

صندلی‌های راحت‌تر!

یکی از آپشن‌هایی که امروزه در خودرو‌های لوکس استفاده می‌شود، ماساژور صندلی خودرو است. بسیاری از خودروسازان با استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک در زیر صندلی‌های اتومبیل، یک جریان متناوب به شکل امواج منظم در صندلی خودرو ایجاد می‌کنند تا راننده و سرنشینان بتوانند از یک صندلی ماساژور در اتومبیل‌شان لذت ببرند.

امروزه مهندسان و طراحان حوزه اتومبیل‌سازی در بسیاری از خودرو‌ها نیز با استفاده از ریل‌های متعدد در کل ساختار صندلی، این فرصت را برای راننده و سرنشینان خودرو بوجود آورده‌اند که با استفاده از دکمه‌های تعبیه شده در خودرو، فرم کلی صندلی اتومبیل را تغییر دهند و آن را به شکلی استفاده کنند که در آن راحت‌تر هستند.

یکی دیگر از فناوری‌هایی که در خودرو‌های امروزی استفاده می‌شود، مموری (حافظه) صندلی خودرو است. این آپشن استفاده شده در صندلی اتومبیل‌ها به اجازه می‌دهد که حالت صندلی خودرو را به صورت یک فرم پیش‌فرض در مموری صندلی خودرو ذخیره کنید تا در هنگام نشستن بر روی صندلی اتومبیل، با فشردن یک دکمه فرم و جایگاه صندلی خودرو به حالت دلخواهتان تبدیل شود