تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

انواع صندلی خودرو

انواع صندلی راننده (Driver Seat Types)

از میان تمام مواردی که یک راننده باید در هنگام انتخاب و خرید خودرو مورد توجه قرار دهد، مهم  ترین آن  ها صندلی راننده است؛ زیرا راحتی و امنیت راننده به  طور قابل  ملاحظه به صندلی او وابسته است. به  طور کلی بیش از 30 نوع صندلی راننده وجود دارد که در ادامه تنها به معرفی و بررسی سه نوع از مهم  ترین آن  ها پرداخته شده است.

صندلی  نیمکتی (Bench): این نوع صندلی  ها از سمت راننده تا سمت شاگرد امتداد یافته  اند و صندلی شاگرد نیز محسوب می  شود. به عبارت بهتر، صندلی نیمکتی، صندلی بلندی است که راننده و شاگرد هر دو روی آن می  نشینند. در داخل این نوع صندلی  ها معمولاً از یک ابر ضخیم و نرم استفاده شده است. صندلی  های نیمکتی معمولاً بسیار پهن هستند و حداکثر تا 3 سرنشین می  توانند روی آن بنشینند. ازآن جاکه این نوع صندلی  ها راحتی بالاتری را برای راننده فراهم می  سازند، در بیش تر خودروهای لوکس معمولاً از چنین صندلی  هایی استفاده می  شود. رویه صندلی  های نیمکتی از هر جنسی می  تواند باشد؛ اما در اکثر موارد از چرم یا کتان به عنوان رویه استفاده می  شود. بیش تر صندلی  های نیمکتی اهرم تنظیم دستی زاویه تکیه  گاه دارند که راننده به راحتی می  توانند برای به  دست آوردن دید بهتر، تکیه  گاه صندلی خود را تنظیم کند. گفتنی است برخی صندلی  های نیمکتی، بالش باد شونده در بخش کمر و نیز گرم کن برای روزهای سرد زمستانی  دارند.

صندلی باکت (Bucket): این نوع صندلی  ها یکی از رایج  ترین مدل  ها در نسل امروز خودروها هستند. صندلی  های باکت، کف گود و تکیه  گاه بلندی دارند و به  طور کاملاً مستقل در داخل خودرو نصب می  شوند؛ ازاین  رو در مقایسه با صندلی  های نیمکتی امکانات بیش  تری را از نقطه  نظر تنظیمات برای راننده و سایر سرنشینان فراهم می  سازند. در برخی صندلی  های باکت از اهرم دستی برای تنظیم ارتفاع و زاویه تکیه  گاه استفاده شده است. در حالی  که در برخی دیگر، از دکمه  های برقی جهت تنظیمات برقی استفاده می  شود. لازم به ذکر است که صندلی  های باکت در خودروهای اسپرت و کوپه بیش  ترین کاربرد را دارند. البته در برخی خودروهای شاسی بلند و استیشن  های کوچک نیز برای سرنشینان عقب از صندلی باکت استفاده می  شود. گفتنی است برای خودروهایی که گیربکس دستی و دسته دنده دارند و در کف خودرو تعبیه شده  اند، باید از صندلی باکت استفاده کرد تا فضا برای تعویض دنده وجود داشته باشد.

صندلی  های اسپرت (Sport): صندلی  های اسپرت بسیار به مدل  های باکت شباهت دارند؛ اما کف آن  ها گودتر است و امکانات به مراتب بیش  تری دارند. یکی از روش  های شناسایی این نوع صندلی  ها، دقت به تکیه  گاه آن  ها است. در صندلی  های اسپرت، کناره  های تکیه  گاه پهن است که باعث می  شود تا راننده، سر پیچ  های تند سر جای مسلط باشد. کناره  های پهن تکیه  گاه، نشستن و برخاستن در این نوع صندلی  ها را دشوار می کند؛ اما ازآن جاکه این نوع صندلی  ها مخصوص خودروهای اسپرت طراحی شده  اند، به ثبات و امنیت راننده طی مسابقات اتومبیل سواری کمک زیادی می  کنند. این نوع صندلی  ها شکاف  های مخصوصی برای نصب کمربند ایمنی در پنج نقطه دارند. بدین  صورت  که کمربند ایمنی به  طور کامل از روی تنه راننده عبور می  کند و بین پاها محکم بسته می  شود تا ایمنی راننده هرچه بیش تر افزایش یابد.

 


  • حسن خدادوست

نظرات  (۱)

  • خانوم میم
  • سلام 

    جالب بود ممنون :))) 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی