تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

بخاری خودرو چیست

بخاری خودرو چیست

بخاری ماشین هم به مانند کولر کاربرد زیادی دارد و تقریبا نزدیک به نیمی از سال مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو عیب یابی بخاری ماشین هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی از اوایل پاییز تا اوایل فروردین ماه سال بعد مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو چک کردن بخاری و عیب یابی آن بسیار پر اهمیت است. به طور معمول زمانی که می خواهیم از بخاری ماشین برای گرم کردن فضای داخل کابین استفاده نماییم، حداقل ۲-۳ دقیقه باید صبر کنیم تا موتور خودرو و آب رادیاتور به دمای بالا برسد. اما گاها دیده شده حتی بعد از یک ساعت روشن بودن موتور خودرو، بخاری ماشین گرمای کمی را به فضای کابین منتقل می کند. در این مطلب می خواهیم علت گرمای کم بخاری ماشین را بررسی نماییم.

روش کار بخاری خودرو

همانطور که می دانید موتور توسط آب خنک می شود در شکل زیر ساده شده ی این سیستم را مشاهده می کنید ، واترپمپ شماره 2 ، آب را داخل موتور شماره 1 می گرداند تا موتور خنک شود ، برای این منظور ، واترپمپ شماره 2 ، آب را از لوله شماره 3 به ترموستات شماره 4 می رساند ترموستات شماره 4 آب را به دو راه هدایت می کند. یک شاخه از این آب گرم شده را به لوله شماره 5 می دهد تا با گذر از رادیاتور و خنک شدن از طریق لوله شماره 6 به واترپمپ برگردد و مجددا به موتور خودرو برسد و آن را خنک کند که مربوط به سیستم خنک کاری موتور می شود. شاخه دیگر این آب گرم شده از موتور ، از طریق لوله 7 و گذر از قطعات 8 و 9 ، از لوله 10 به رادیاتور بخاری شماره 11 می رسد و سپس از طریق لوله 12 به واترپمپ و موتور بر می گردد. فن تهویه خودرو (شماره 13) با دمیدن به رادیاتور بخاری ، اتاق خودرو را گرم می کند.

 

قطعه 9 ، در تابستان که نیازی به بخاری نیست ، لوله را می بندد تا آب داغ بی خودی در اتاق خودرو جریان پیدا نکند.

قطعه 8 ، در زمستان ها کاربرد دارد ، همانطور که می دانید وقتی در زمستان داخل خودرو سرد می نشینید ، تا گرم شدن خودرو باد بخاری سرد می باشد ، قطعه شماره 8 تا گرم شدن خودرو ، با استفاده از برق خودرو آب لوله بخاری را گرم می کند تا راننده بتواند بلافاصله با روشن کردن خودرو از بخاری استفاده کند.

البته قطعات 8 و 9 در سیستم بخاری تمام خودروها موجود نمی باشد.

علت های گرمای کم بخاری ماشین

خرابی فن و یا دمنده بخاری

علت دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

کافی نبودن آب موتور

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

اشکال در دریچه های بخاری

یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری می شود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم می شود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمی شود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمی گیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز می گردد.

در اتومبیل هایی که دارای سیستم تهویه هوای اتوماتیک الکترونیکی می باشند یک موتور الکتریکی کوچک ، دریچه تنظیم هوا را باز و بسته می کند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است.

 باز ماندن ترموستات موتور

یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهدیعنی زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد. گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند. گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.

 پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده

 پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت می کند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته، پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه می شود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .

جرم گرفتن پروانه های واتر پمپ

جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث می شود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم می شود.  در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته می شود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش می دهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام می شود.

 

  • حسن خدادوست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی