تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی

تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی

موتور های بنزینی و دیزلی هر دو توسط احتراق داخلی کار می کنند، اما روش های کارشان کمی متفاوت است. در یک موتور بنزینی، سوخت و هوا به یک سیلندر فلزی کوچک تزریق می شود. پیستون مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند و آن را به حالت انفجار در میآورد، و یک جرقه الکتریکی کوچک از یک کلید اتصال آن را آتش می زند که باعث می شود مخلوط  منفجر و برق تولید شود ، پیستون را به پایین سیلندر هل دهد و (از طریق میل لنگ و چرخ دنده ها) چرخ ها را بچرخاند.

موتورهای دیزلی نیز به همین ترتیب کار می کنند، اما ساده تر. اول، هوا به داخل سیلندر وارد می شود و پیستون آن را فشرده می کند - اما خیلی بیشتر از موتور های بنزینی  در یک موتور بنزینی، مخلوط سوخت و هوا در حدود یک دهم از حجم اصلی آن فشرده می شوند. اما در یک موتور دیزل ژنراتور، هوا در حدود 14 تا 25 برابر فشرده می شود. اگر تا به حال چرخ یک دوچرخه را باد کرده باشید، متوجه شده اید که تلمبه داغتر شده است. دلیلش این است که فشرده سازی گاز، گرما تولید می کند. حال تصور کنید وقتی هوا 14-25 بار بیشتر از  معمول فشرده می شود، چه میزان حرارتی تولید می شود. و حرارت زیاد باعث می شود هوا معمولا تا 500 درجه سانتی گراد (1000 درجه فارنهایت) و گاهی اوقات حتی بیشتر داغ شود. وقتی هوا فشرده شد، غباری از سوخت به درون سیلندر (در موتور های جدید) توسط یک سیستم تزریق سوخت الکترونیکی اسپری می شود. (مقدار سوخت تزریق شده بستگی به این دارد که راننده بخواهد موتور چه میزان قدرتی تولید کند.) هوا به حدی داغ است که سوخت بدون نیاز به شمع، فورا مشتعل و منفجر می شود. این انفجار کنترل شده باعث می شود پیستون به خارج از سیلندر هل داده شود، و قدرت ایجاد شده وسیله نقلیه یا ماشینی که موتور دیزل ژنراتور در آن نصب شده است را به حرکت درآورد. وقتی پیستون به داخل سیلندر برگردد، گازهای خروجی از اگزوز خارج می شوند و این فرایند دوباره تکرار می شود - صد یا هزار بار در دقیقه

خروجی قدرت: اسب‌بخار در مقابل نیروی گشتاور

هر دو موتورهای بنزینی و دیزلی بر اساس اسب‌بخار و نیروی گشتاور اندازه‌گیری می‌شوند. اسب‌بخار برای اندازه‌گیری قدرت است در حالی که نیروی گشتاوری، نیروی چرخشی موتور را در خط رانندگی اندازه‌گیری می‌کند. هرچه مقدار هر دو آن‌ها زیاد باشد بهتر است. اما اگر اسب‌بخار بسیار بیشتر از نیروی گشتاوری باشد، وسیله نقلیه شما با سرعت کم شروع به کار می‌کند. این نیروی گشتاوری است که باعث حرکت می‌شود که به همین دلیل است که موتورهای دیزلی در کامیون‌های بزرگ استفاده می‌شود. بسیار مناسب برای اجسام سنگین است به این دلیل که دارای نیروی گشتاوری زیادی هستند. اما موتورهای دیزلی خیلی فعالیت زیادی ندارند بنابراین اسب‌بخار کمتری نسبت به موتورهای گازی خواهند داشت که به این دلیل است که خودروهای اسپرت زیادی با موتورهای دیزلی وجود ندارند.

آنچه که تولیدکنندگان خودرو متوجه شده‌اند این است که رانندگان علاقه‌مند به نیروی گشتاوری هم در پیکاپ‌ها و هم در خودروها هستند. گام برداشتن در راستای خودرو بنزینی و خودرو پرقدرت دیزلی، به سرعت در حال پیشرفت است. با کمک یک انتقال توانمند، موتورهای دیزلی جدید نیز می‌توانند با سرعت حرکت کنند. از آنجایی که موتورهای دیزلی مانند خودروهای بنزینی ناگهان به سرعت بالا نمی‌رسند، مشکل بزرگی برای بسیاری از مردم به شمار نمی‌آید چرا که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قدرت دنیای واقعی (نیروی گشتاوری)، شتاب و مسافت پیموده‌شده مناسبی را داشته باشند.

قابلیت اطمینان

موتور دیزلی

موتورهای دیزلی بسیار سخت و بادوام ساخته می‌شوند زیرا از احتراق فشرده استفاده می‌کنند، این نوع احتراق در یک موتور بنزینی به سرعت می‌تواند آن را از بین ببرد. همچنین به دلیل آنکه از خانواده اسب بارکش هستند، قابل اعتمادند و به نگهداری کمتری نیاز دارند. از گذشته این موتورها با وزن یک تُن تعریف می‌شده‌اند اما اکنون با روش‌های جدید تولید، وزن یک موتور دیزلی به‌شدت کاهش یافته و  وزن این موتورها عموما برابر با وزن موتورهای بنزینی شده است.

یک موتور دیزلی، ساده‌تر از یک موتور بنزینی است به همین دلیل به شمع  و سیستم الکتریکی مرتبط با آن احتیاج ندارد. در حال حاضر خودروها و SUVها می‌توانند موتورهای دیزلی و عملکردی مشابه موتورهای بنزینی داشته باشند اما با مسافت پیموده‌شده اضافی و اعتبار یک موتور دیزلی. به‌طورکلی یک موتور دیزلی دوام بیشتری نسبت به موتور بنزینی خواهد داشت که بر این اساس است که چند ساعت یا چند مایل می‌تواند قبل از این که به یک سرویس اساسی نیاز داشته باشد طی کند. بنابراین هزینه‌های تعمیر کمتر و عموما سوا از موتور دیزلی هستند.

آلودگی

آلودگی یک از دلایلی است که موتورهای دیزلی در گذشته برای رقابت در بازار جدید خودرو به‌خصوص در زمان پیدایش Dieselgate دوره سختی داشته‌اند. اما فناوری به سراغ این مشکل آمد و حالا موتورهای دیزلی بسیار پاک‌تر نسبت به گذشته هستند. این موضوع مربوط به وسیله نقلیه‌های بزرگ، پیکاپ‌ها و خودروها است اگرچه دیزل‌ها هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی آلوده‌تر هستند که به این دلیل است که به تمیزی بنزین نمی‌سوزد. تمام آن دود سیاه که از لوله اگزوز تا دهه‌ها خارج می‌شد، شامل مقدار زیادی دوده بوده که با سوختن گوگرد موجود در سوخت دیزل به وجود می‌آمد. اما بیشتر گوگرد از سوخت دیزل جدید خارج شده است و فیلتراسیون بیشتر این سوخت دیزلی در بعضی از اتومبیل‌ها باعث شده است که در رده‌بندی وسیله نقلیه‌های پاک به‌شمار بیایند.

بسیاری از خودروهای دیزلی از یک افزودنی مجزا به نام DEF (همچنین به اسم AdBlue) استفاده می‌کنند. AdBlue یک افزودنی مایع بر اساس اوره است که در یک مخزن کوچک در جلوی خودرو قرار دارد و برای پاک‌سازی بیشتر اگزوز دیزلی مورد استفاده است.

آلودگی صوتی

بیایید با این موضوع مواجه شویم. خودروهای دیزلی اولیه صدایی درست مانند کامیون‌ها داشتند. اصلا اهمیتی نداشت حتی اگر یک ستاره Mercedes-Benz روی کاپوت خودرو وجود داشت و به  ۵۰mpg می‌رسید، هنوز صدایی شبیه یک کامیون کوچک در هنگام شروع به کار را داشت. اما بار دیگر فناوری جدید به این شکایت رسیدگی کرد. آلودگی صوتی که همیشه همراه با دیزل‌های قدیمی بوده و همچنین ابری از دود سیاه که زمانی که خودرو استارت زده می‌شد ظاهر می‌شده از بین رفته است. از نگاه بیشتر وسیله نقلیه‌های مسافری دیزلی، تجربه رانندگی لزوما مشابه خودروهای گازی است. برای بیشتر مردم، اگر به آن‌ها گفته نمی‌شد که در یک خودرو دیزلی بوده‌اند، آنها احتمالا متوجه این موضوع نمی‌شدند.

پس بطور خلاصه:

–  اتومبیل بنزینی کارآمدی سوخت کمتری دارند.
– موتور بنزینی نیاز به نگهداری کمتری دارد.
– ماشین بنزینی از مقبولیت بالاتری برخوردار است، اما با نوآوری CRDI، خودرو های دیزلی بسیار به رقابت نزدیک شده اند.
– صدا در اتومبیل های بنزینی کمتر از خودروهای دیزلی است.
– هر دو برای یک عمر استفاده ساخته شده اند.
– اتومبیل دیزلی جدید پرهزینه هستند، اما صرفه جویی در دراز مدت با بهره وری سوخت بالاتر را به همراه دارند.

  • حسن خدادوست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی