تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

رادیاتور گیربکس اتومات

رادیاتور گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک ساختاری متفاوت نسبت به گیربکس‌های معمولی یا همان دستی دارد. زیرا در گیربکس‌های اتوماتیک عمل تعویض دنده و انتقال قدرت به وسیله فشار هیدرولیک روغن انجام می‌شود و چون گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه و کلاچ‌های متعدد است که داخل پوسته طراحی و نصب شده‌اند، در هنگام کارکرد حرارت ایجاد می‌شود و دمای قطعات داخلی افزایش می‌یابد. در نتیجه افزایش دمای قطعات، دمای سیال موجود در گیربکس یا همان روغن هیدرولیک نیز به همان میزان افزایش می‌یابد بنابراین هنگامی که دمای سیال یا روغن افزایش می‌یابد ویسکوزیته روغن کاهش می‌یابد و فشاری که باید در مدار هیدرولیکی ایجاد شود، به وجود نمی‌آید. به همین دلیل گیربکس‌های اتوماتیکی که فاقد رادیاتور هستند از عملکرد و راندمان پایین‌تری برخوردارند. اما در گیربکس‌هائی که دارای رادیاتور هستند سیالی که دمای بالا دارد وارد رادیاتور می‌شود و دمای آن کاهش می‌یابد و سیالی که دارای دمای پایین‌تری است وارد مدار شده و فشار لازم و کافی نیز ایجاد می‌شود و درنتیجه دمای روغن گیربکس در انتقال قدرت تاثیر گذار نخواهد بود. تمامی خودروهای وارداتی از رادیاتور گیربکس برخوردارند و به همین دلیل انتقال قدرت مناسب‌تری نسبت به محصولات داخلی و چینی دارند. که این دمای حدود 175 درجه فارنهایت معادل تقریباً 80 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد و کمترین استهلاک را دارند و این دمای مطلوب گیربکس اتوماتیک محسوب میشود.
حالا رابطه گیربکس و سیستم خنک کننده :
بدلیل اینکه دمای روغن گیربکس در ابتدای استارت موتور پایین است و مدت زمان زیادی طول میکشد تا دمای روغن بالا برود در طراحی این گیربکس برای رسیدن به دمای مطلوب یا همان 80 درجه روغن گیربکس از طریقه یک لوله به مبدل حرارتی که در قسمت تحتانی رادیاتور آب تعبیه شده هدایت میگردد در این مرحله با توجه به اینکه دمای موتور ماشین بوسیله ترموستات به بیش از هشتاد درجه رسیده با تبادل دما بین آب و روغن گیربکس روغن گرم شده  و سپس از سمت دیگر رادیاتور آب به رادیاتور خنک کننده روغن گیربکس هدایت میشود در ابتدای حرکت خودرو رادیاتور دوم هیچ نقشی در سیستم خنک کن گیربکس ندارد و نقش اصلی را مبدل داخل رادیاتور آب برعهده دارد روغن گرم شده از سمت دیگر رادیاتور خنک کن گیربکس به داخل گیربکس هدایت میشود تا هم تعادل دمای قطعات داخل گیربکس را با دمای موتور حفظ نموده و هم دما را به حد مطلوب یعنی همان 80 درجه برساند.
در واقع در دقیقه های اول حرکت خودرو که روغن گیربکس سرد است مبدل داخل رادیاتور آب دمای آن را گرم میکند خصوصا در زمستان و این برای عملکرد صحیح و کاهش استهلاک گیربکس مهم است.
در طول رانندگی طولانی مدت خصوصاٌ در ترافیک دمای روغن گیربکس بدلیل کارکرد مداوم بالا میرود در این حالت نقش مبدل داخل رادیاتور آب برعکس شده و تبادل دما اینبار در جهت کاهش دمای روغن و افزایش دمای آب رخ میدهد و روغن پس از خروج از مبدل داخل رادیاتور آب وارد رادیاتور خنک کننده روغن شده تا دمای روغن در حد 80 درجه ثابت نگه داشته شود سپس به سمت گیربکس هدایت میشود.
 

با توضیحات بالا تا حدودی دلیل استفاده از ترموستات 82 درجه در خودرویی چون جک جی ۵ اتومات مشخصه یعنی ترموستات باید 82 باشه حالا اینکه فن مدام روشنه میتونه ناشی از خرابی ترموستات و یا وجود هوا در سیستم خنک کننده موتور باشد.

  • حسن خدادوست

نظرات  (۲)

عالی بود ممنون از سایت خوبتون 

سلام وقت بخیر
تازه روغن گیربکس اتومات عوض کردم ماشین بعد از بیست دقیقه کارکرد دیگه کار نمیکنه و خطای سنسور خروجی سرعت میده، ماشین شورلت کروز هست ، گیربکس اتومات ۶ دنده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی