سمینار بررسی سیستمهای تعلیق بادی
چکیده
در ابتدا به اهمیت استفاده از سیستم تعلیق بادی اشاره شدهاست و در ادامه نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی با شکل توضیح داده شدهاست. بعد از پی بردن به نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی به مدلسازی ترمودینامیکی گاز و دینامیک خودرو اشاره شدهاست. در ادامه یک مدل که به واقعیت نزدیکتر است انتخاب میشود و این انتخاب به کاربردی که از سیستم تعلیق بادی به انتظار میرود؛ بستگی دارد. سپس به بررسی روشهای کنترلی پرداخته میشود و خروجیهای آن مورد بررسی قرار میگیرد و یک روش کنترلی به عنوان روش کنترلی مناسب انتخاب میشود. بهطور کلی کاربرد سیستم تعلیق بادی تنظیم ارتفاع است و بهندرت برای کنترل ارتعاشات با تغییر دادن ضریب فنریت استفاده میشود. کاربردی که کمتر به آن اشاره شدهاست و در حیطه سیستم تعلیق میباشد کج کردن خودرو برای مقاصد خاص میباشد. زمانیکه بتوان ارتفاع خودرو را کنترل کرد میتوان خودرو را هم کج کرد. کاربردی که میتواند با کج کردن خودرو ایجاد شود جلوگیری از واژگونی و ایجاد راحتی برای سرنشینان در هنگام عبور از پیچ میباشد. در ادامه تحقیقات به این نتیجه خواهیدرسید که چهمقدار کج کردن خودرو میتواند راحتی برای سرنشینان در هنگام عبور از پیچ ایجاد کند و اینکه در هنگام واژگونی توسط شتاب عرضی بالا این روش چهمقدار میتواند کارساز باشد.
واژههای کلیدی: تعلیق بادی، فنر بادی، تنظیم ارتفاع، راحتی سرنشین