سنسور باران چیست
سنسور باران چیست
امروزه صنعت خودروسازی جهان به سمتی پیش می رود که نقش راننده را در هدایت و بکارگیری ادوات مختلف کم و کم تر کند تا علاوه بر جلوگیری از بروز خطا هایی انسانی ،به رفاه و راحتی راننده کمک کند. اتخاذ این روش امروز به جایی رسیده است بحث حضور اتومبیل های خودران به صورت جدی از سوی برند های مختلف جهانی در حال پیگری بوده تا بتوانند بطور کلی راننده را از هدایت خودرو بی نیاز کنند.اما این ایده از زمانی اجرایی شد که کنترل قسمت های مختلف خودرو بوسیله سنسور های مختلف از حیطه اختیارات راننده خارج شده است . از جمله این موارد می توان به سنسور باران اشاره کرد که با توجه به میزان بارش برف و باران تیغه های برف پاکن را به کار خواهد انداخت و سرعت حرکت آنها را با توجه به میزان بارندگی تنظیم می نماید.اما شاید برای شما هم این سئوال پیش آمده باشد که عملکرد سنسور باران چگونه است و با توجه به چه عواملی میزان بارندگی را تشخیص می دهد.
تاریخچه
ایده سنسور باران از مدتها پیش مطرح شده است چرا که بسیاری از طراحان خودرو اعتقاد دارند این وسیله علاوه بر داشتن ظاهری نازیبا به نمای کلی خودرو هماهنگی ندارد. در این بین هم مهندسان اعتقاد دارند که برف پاکن ها هر چند جزیی ولی می تواند دید راننده را محدود نمایند. رانندگان خودرو هم همیشه با روشن و خاموش کردن این سیستم مشکلاتی عدیده داشتند چرا که میزان سرعت بارندگی به سرعت تغییر می کند و در صورت که سرعت بارش باران کم گردد صدای ناهنجار ایجاد شده بر روی شیشه خشک کاملا عذاب آور بود.
در ابتدا و قبل از بوجود آمدن سنسور باران راه حل های گوناگونی به بازار آمد برای مثال بیشتر خودروهای موجود از سیستم برف پاکن با سرعت های مختلف بهره می بردند تا با با توجه به شدت باران توسط راننده تنظیم گردد ولی باز هم راننده همیشه باید درگیر این سیستم باشد. همچنین مهندسان پا را فراتر برده و با ایجا روش های گوناگون نظیر ایجاد ارتعاش بر روی شیشه جلو به منظور عدم تشکیل دهی قطرات باران بر روی شیشه سعی در حذف برف پاکن ها داشتند که عملا راهی به جایی نبرند . اما با پیشرفت تکنولوژی سیستمی به نام سنسور باران بوجود آمد که در ابتدا بر روی خودروهای لوکس معرفی گردید . سپس با ارزان سازی آن شاهد حضور سیستم سنسور باران بر روی خودروهای غیر لوکس و حتی ارزان قیمت هستیم.
معرفی سیستم سنسور باران و نحوه عملکرد آن
سنسور باران سیستمی است که توسط سنسور های های خاصی در ابتدا میزان مرطوب بودن شیشه جلو را تشخیص داده و با توجه به شدت رطوب میزان سرعت برف پاکن ها را تنظیم می نماید.سنسور های این سیستم در قابی مشکی رنگ و در روی شیشه به سمت داخل کابین و پشت آینه مرکزی نصب می گردنند تا از ایجاد مزاحمت برای راننده خوداری کند.سنسور های این سیستم به دو صورت التراسونیک یا همان فرا صوت و یا اینفرارد (فراسرخ) در خودروهای امروزی یافت می شود. اساس هر دو سیستم انتشار امواج غیر قابل تشخیص برای انسان به شیشه جلو خودرو می باشد.این امواج وقتی به شیشه بدون روطوبت و قطرات باران تابیده می شوند بدون مزاحمت بازتابیده خواهید شد و بصورت کامل توسط سنسور ها جذب خواهد شد اما اگر شیشه جلو توسط قطرات آب مرطوب شده باشند میزان بازتاب امواج کاهش میابد و در زاویه های گوناگون به سنسور باز خواهند گشت . هر چه بازاتاب امواج ارسال شده کمتر باشد میزان رطوبت از طرف این سیستم بیشتر تشخیص داده خواهد شد و در نتیجه با ارسال سیگنال به کامپیوتر مرکزی خودرو در ابتدا برف کن ها را فعال و سپس سرعت حرکت تیغه های را بیشتر خواهد کرد.کاملا واضح است که این سنسور عملا با هوا شناسی و میزان ابر های موجود درآسمان ارتباطی نداشته و هر گونه رطوبت و خیس بودن شیشه را بعنوان بارندگی شناسایی خواهد کرد . پس اگر در هنگام فعال بودن این سیستم قصد شستن خودرو را داشته باشید تیغه برف پاکن سریعا وارد مدار خواهند شد.به همین منظور سنسور باران اتوماتیک توسط دسته برف پاکن پشت فرمان قابلیت فعال و غیر فعال شدن را دارد تا در صورتی که راننده نیاز به آن داشته باشد با قرار دادن آن در حالت اتوماتیک از رانندگی در روزهای بارانی بدون داشتن دغه دغه روشن و خاموش کردن تیغه های برف پاکن ،لذت ببرد
- ۹۸/۰۷/۱۱