سیستم های کمکی فرمان در خودرو
یکی از پارامتر های موثر در انتخاب نوع خودرو در کشور های توسعه یافته، راحتی چرخش غربیلک فرمان آن خودرو میباشد. که به اجزاء بالا وابسته است، این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان به تبع آن کاهش خستگی راننده و همینطور افزایش ایمنی در جاده های خشن از سیستم های کمکی فرمان که به قسمت مکانیکی اضافه شده اند استفاده نمایند. که این سیستم ها عبارت اند از:
1. هیدرولیکی[1]
2. الکترو هیدرولیک[2]
3. الکترونیکی[3]
که به شرح زیر هستند:
1. سیستم هیدرولیکی:
این سیستم نسل اولیه سیستم های کمک فرمان است که وظیفه خود که کمک کردن به سیستم فرمان مکانیکی است را با کمک گرفتن از روغن هیدرولیک که توسط پمپ هیدرولیک که فشار این روغن توسط موتور خودرو تامین میشود، را انجام میدهد علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک بصورت مرکز آزاد(Open – Center( عمل می کند. یعنی حتی در زمانهایی که خودرو بصورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد، باز هم این سیستم عمل می کند.
مختصری از عملکرد:
در این سیستم توان توسط پمپ هیدرولیک تولید شده، روغن پمپ شده به سمت شیر هیدرولیک فرستاده شده و این شیر بنا به گشتاور وارده از سمت راننده مقدار فشار روغن و جهت حرکت روغن را تغییر میدهد.[1-3]
شکل1. سیستم فرمان هیدرولیک
2. سیستم الکتروهیدرولیک:
این سیستم برای برطرف کردن معایب سیستم فرمان هیدرولیک بوده و استفاده از مزایای این سیستم که مهمترین تغییری که در این سیستم به وجود امده این است که به جای استفاده از موتور خودرو از یک موتور الکتریکی استفاده شده که این موتور وظیفه تامین نیروی مورد نیاز برای تولید فشار در روغن را بر عهده دارد.
مختصری از عملکرد:
در این سیستم یک موتور الکتریکی وظیفه تولید فشار روغن را در سیستم بر عهده دارد و فشار روغن را به سمت شیر هیدرولیک فرستاده و این شیر مسیر مورد نظر و فشار روغن را تعیین میکند.[1]
شکل2. سیستم فرمان الکتروهیدرولیک
3. سیستم الکتریکی:
این سیستم نسل اخر سیستم های کمکی فرمان می باشد. که امروزه در بیشتر خودرو های جدید مورد استفاده قرار گرفته است، یکی از اصلی ترین مزیت های سیستم این است که میتوان در حالت خاموش بودن خودرو نیز از فرمان برقی استفاده کنیم.
مختصری از عملکرد:
در این سیستم یک موتور الکتریکی بوده که بنا به گشتاور فرمان به توان سیستم فرمان اضافه میکند که در ادامه در این باره بحث خواهد شد.[1]
شکل3. سیستم فرمان الکتریکی
مراجع:- Mallikarjuna, V., & Rao, B. J. P. (2017). Fabrication of Electrical Steering Mechanism, 5(X), 1414–1429.
- Johanson, C., & Stockel, M. T. (2010). Auto Suspension and Steering, 168–193. Retrieved from http://www.g-w.com/auto-suspension-steering-2010
- Guo, X., Ji, X., & Liu, Y. (2007). Study on dynamic responses of the vehicle handling models with a speed-sensitive hydraulic power steering system. SAE Technical Papers, (724). https://doi.org/10.4271/2007-01-4239
- ۹۸/۰۵/۰۳