تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

فلایویل خودرو چیست

میل لنگ (Crankshaft)

قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد.

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

هر میل لنگ دارای تعدادی تکیه گاه ثابت یا (انگشتی ) و تعداد لنگ های متحرک یا انگشتی متحرک البته تعداد لنگهای متحرک در موتورهای خطی به نسبت تعداد سیلندرهای موتور می باشد در صورتی که در موتورهای وی شکل برا ی هر لنگ متحرک دو عدد شاتون بسته می شود تعداد انگشتی های ثابت بستگی به طول میل لنگ دارد هر چه طول بزرگتر باشد تعداد ثابتها هم زیادتر می باشد وم معمولا افزایش تعداد ثابت ها در میل لنگ یک موتور سبب کاهش بارها و فشارها شده و در نتیجه تنشها و لرزش های وارد بر میل لنگ کم شده و موتور نرم و یکنواخت کار می کند.

(بالانس کردن میل لنگ ) برای متعادل ساختن میل لنگ در مقابل هر لنگ وزنه ای به میل لنگ اضافه می شود و میل لنگ با نهایت دقت باید متعادل گردد چون نیروهای نامتعادل سبب لرزش و فشارهای زیاد روی یاتاقانهای ثابت میل لنگ شده و باعث خمیدگی یا پیچیدگی میل لنگ می گردد برای جلوگیری از این وضع بایستی میل لنگ به طور استاتیکی و دینامیکی بالانس شود.

وظایف «میل‌لنگ»

نخست گرداندن شاتون و به همراه آن حرکت پیستون و برعکس (رابطه ۲ طرفه است که در زمان احتراق پیستون و شاتون باعث حرکت آن شده و در زمان‌های دیگر میل‌لنگ باعث حرکت پیستون می‌شود.)

دوم، انتقال نیرو به دستگاه انتقال نیرو (به‌وسیله فلایویل.)

سوم، تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی.

چهارم، انتقال حرکت چرخشی به میل سوپاپ، فولی پروانه، دینام و واتر پمپ.

البته پولی سر میل‌لنگ هم برای خودش وظایفی دارد. ازجمله گرداندن قطعاتی مانند واتر پمپ، دینام، کولر و هیدرولیک فرمان،‌ جلوگیری از ارتعاشات میل‌لنگ،‌ تنظیم سیستم جرقه و وسیله‌ای برای برگرداندن روغن به داخل موتور.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی