تی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

فعال در حوزه مهندسی خودرو

تی خودرو

هدف این وبلاگ آشنایی هرچه بیشتر با خودرو و مهندسی خودرو می‌باشد.

همه چیز در مورد لنت ترمز

همه چیز در مورد لنت ترمز

خودروها برای توقف از نیروی اصطکاک استفاده می‌کنند و در سیستم ترمز خودرو، ایجاد نیروی اصطکاک به عهده لنت‌های ترمز است. این لنت‌ها زمانی که راننده پدال ترمز را فشار دهد روی دیسک‌ها قرار می‌گیرد و به آن فشار می‌آورند. نیروی اصطکاک تولید شده باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و در نهایت توقف کامل خودرو می‌شود. قدمت لنت ترمز تقریبا به اندازه قدمت خودرو است، اولین لنت ترمزها در سال ۱۹۰۲ توسط فردی به نام فردریک لکنستر اختراع شد. خودروهای قدیمی‌تر از لنت کفشکی استفاده می‌کردند و خودروهای امروزی تقریبا همه به لنت دیسکی مجهز هستند.

انواع مختلف لنت ترمز

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی

در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آنها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.

مواد سازنده پس از مخلوط شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می‌دهند. سپس پرس پخت انجام می‌گیرد، که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل می‌شود.

بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب می‌خورد و به ضخامت استاندارد رسانده می‌شود. سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شوند.

انواع مختلف لنت ترمز

لنت ترمزی که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد را در حالت کلی می‌توان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونه‌های چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض لنت ترمز است.

۱. لنت ترمز ارگانیک

نخستین گروه از نمونه‌های چهار گانه لنت ترمزهایی هستند که از حالت ارگانیک برخوردار بوده و در آنها شاهد استفاده از فلز نیستیم. لنت ترمزهای ارگانیک به طور معمول ارزان ‌قیمت‌ترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شوند و در عین حال عمر کوتاه‌تری هم نسبت به سایر انواع لنت ترمز دارند.

۲. لنت ترمز کم فلز

دومین نوع شناخته شده از لنت ترمزهای موجود در بازار نمونه‌هایی هستند که در تولید آنها درصد ناچیزی فلز به کار رفته است. از همین رو این نوع خاص از لنت ترمز را با نام لنت ترمز کم فلز می‌شناسند. اگرچه عمر لنت ترمز کم فلز از لنت ترمز ارگانیک بلندتر است اما سر و صدای آن هنگام کار کردن نیز به همان نسبت بیشتر است.   

۳. لنت ترمز نیمه فلزی

در تولید لنت ترمزهای نیمه فلزی از درصد بیشتری فلز نسبت به نمونه‌های ارگانیک و کم فلز استفاده شده است. از همین رو معمولا زمان تعویض لنت ترمز فلزی از دو نوع دیگر یاد شده بلندتر است. در واقع این نوع خاص از لنت ترمز عمر طولانی‌تری نسبت به همتایان خود دارد.

۴. لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمزهای نیمه فلزی هر چقدر هم که بادوام باشند و از مقاومت بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های لنت ترمز بهره ببرند از نظر کیفیت و طول عمر به لنت ترمزهای سرامیکی نمی‌رسند. در واقع زمان تعویض لنت ترمز در نمونه‌های سرامیکی تا حد قابل ملاحظه‌ای بالاتر از سایر انواع لنت ترمز قرار دارد. با این حال قیمت این نوع خاص از لنت ترمز نیز با توجه به کیفیت آن بالا است. بنابراین می‌توان گفت که طول عمر و میزان قیمت لنت ترمز سرامیکی بیش از هر نوع لنت ترمز دیگری است.

لنت ترمز خوب

 

تولید لنت ترمز

در همه تولید لنت دو پروسه عمده را وجود دارد:

  1. ساخت کفشک
  2. ساخت لقمه لنت

کفشک

کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده, شکل متفاوتی دارد.

لقمه لنت

لقمه عامل اصطکاکی است که با دیسک یا درام درگیر میشود.

 

انواع لنت ترمز

  1. لنت کفشکی: لنتهای کفشکی در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند.
  1. لنت دیسکی: که نسبت به لنتهای کفشکی حائز مزایایی هستند.

نشانه های تعویض لنت ترمز

1-چراغ هشدار : این چراغ روی داشبورد قرار دارد و با روشن شدن این چراغ حداقل یک جفت لنت شما نیازمند تعویض است.

البته همه‌ی خودرو ها این ویژگی را ندارند.

2-صدای سوت کشیدن یا خرخر کردن : اگر هنگام ترمز کردن صدای خرخر یا سوت کشیدن به گوشتان خورد بدانید لنت‌هایتان تمام شده و همچنین نیز به دیسک ترمز فشار زیادی وارد می‌شود.

3-کشیده شدن فرمان خودرو : هنگامی که ترمز می‌کنید ممکن است فرمانتان به طرفی کشیده شود یکی از علل این امر تمام شدن لنت‌ها است.

4-لرزش پدال ترمز خودرو : ممکن است هنگامی که ترمز می‌کنید پدال ترمز شروع به لرزیدن کند.

در این حالت باید بدانید که لنت‌های شما سوخته اند و نیاز به تعویض هرچه سریع تر دارد.

5-بررسی چشمی : زمانی که لنت‌ها را نگاه می‌کنید باید حداقل حدود 3 میلی‌متر آن دیده شود در غیر این صورت نیاز به تعویض لنت‌ها خواهد بود و اگر تعویض نشوند ممکن است سیستم ترمز خودرو را دچار مشکلات جدی کند.

تست نهایی لنت ها

کلیه تستهای لنت بر اساس استاندارد ۵۸۶ ملی ایران انجام می‌شود. که شامل تست سایش – تست برش – تست چسبندگی – و تست سختی می‌باشد. سختی لنت باید بین ۴۰ الی ۸۰ راکول اس باشد (با راکول سی اشتباه نشود- مثلاً سختی ابزارهای برش از ۷۵ راکول سی به بالا می‌باشد). در صورتی که سختی کم باشد لنت زود خورده می‌شود و در ضمن درجه حرارت آن خیلی سریع بالا می‌رود و اگر درجه سختی زیاد باشد لنت به سرعت آینه شده و همچنین به دیسک و یا کاسه چرخ آسیب وارد می‌کند.

  • حسن خدادوست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی