پلوس خودرو چیست؟
برای اینکه یک خودرو حرکت کند نیاز به یک منبع تغذیه همانند باتری و یا موتوری که به وسیله بنزین، گازوئیل و گاز کار میکند، دارد. تا بتواند گشتاور لازم را به وجود آورد، حال این نیروی گشتاور بایستی به طریقی کنترل شده جهت حرکت آرام و تند شتاب گیری به چرخهای خودرو منتقل میشود.
جهت حصول این موضوع ابتدا گشتاور ایجاد شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ که مجموعه دیسک صفحه و بلبرینگ کلاچ را شامل میشود (در خودرو های محور جلو) به جعبه دنده (گیربکس) انتقال مییابد و بر حسب دندههای انتخابی سبک و سنگین نیرو از شفت خروجی گیربکس و دیفرانسیل به پلوس انتقال مییابد. ولی در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محرک عقب، گشتاور موتور به واسطه میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق پلوسها به چرخها انتقال مییابد.
اجزاء پلوس
الف:سرپلوس
این قطعه به چرخ خودرو به وسیله هزار خاری که دارد داخل هزار خاری دیسک چرخ رفته و توسط پیچ و خار محکم میشود.
ب:مشعلی پلوس
این قطعه مستقیما به گیربکس خوردو متصل شده است و از یک سمت به سری پلوس جهت انتقال حرکت به چرخ ها
ج:گردگیر پلوس
گردگیر وظیفه دارد تا از ورود اجسام خارجی به محل های اتصال جلو گیری کند و همینطور نگهدارنده گریس برای روان کاری اتصلات است.
د:سه شاخه پلوس
این قط همان قطعه رابط بین اتصالات بوده که باعث انتقال نیرو و حرکت عمودی به چرخ داده
ه:میل پلوس
این میله از دو سمت به وسیله سه شاخه پلوس به مشعلی پلوس و سر پلوس وصل شده و نیرو را منتقل میکند.
از عواملی که سبب خرابی قطعه پلوس میشوند، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- پارگی گردگیر وخشک کارکردن پلوس
۲- انجام حرکات ناگهانی Take off (ریختن ساچمه سه شاخه پلوس)
۳- شل بودن مهرهی اتصال به سر چرخها
۴- بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
۵- حرکت خودرو در شرایط پیچ جادهای و پیوسته
۶- بالانس نبودن میله پلوس
۷- عدم وجود واسگازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
۸- انجام بکسل کردنهای مستمر و خارج از ظرفیت
عوامل مشهود
از مواردی که میتوان به خرابی پلوسها پی برد و معمولاً مشهود است، باید به شنیدن صدای تق تق از سرچرخها هنگام دور زدن اشاره کرد، همچنین از دیگر موارد میتوان به لنگی پلوسها اشاره نمود که معمولاً در سرعت بالا در اتاق و یا دسته دنده لرزش ایجاد مینماید و گاهاً هنگام شل و سفت کردن گاز تقه نیز میزند.
برای رفع عیوب مرتبط با پلوس با توجه به اینکه این قطعه متشکل از چند قطعه کوچک دیگر نیز هست و در شرایط رانندگی همه به یک اندازه مستهلک میشوند، بهتر است از تعویض موردی اجتناب کرده و کل قطعه را تعویض کنیم چرا که برخی عیوب به صورت ظاهری قابل مشاهده نیستند و باعث خرابی زود هنگام و مجدد قطعه میشوند.
از شما دعوت می کنیم به سایت سافت کمک مراجعه کنید.